سئو چیست

سئو به معنی بهینه سازی برای موتورهای جست و جو می باشد که انواع مختفلی از قبیل سئو کلاه سفید،سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سیاه می باشد.

سئو در یک نگاه

در یک کویر بدون آب و علف یک انسان درمانده را تصور کنید که هر چه فریاد کمک می زند کسی صدایش را نمی شنود. سراب می بیند اما به مقصدی نمی رسد؛ درسته یک سایت بدون سئو دقیقا مانند همین انسان است. اما با رعایت نکات سئو می توانید سایتتان را در این کویر راهنمایی کنید و مسیر درست را به آن نشان دهید تا از این کویر خارج شود و صدای سایتتان را به کاربرانی که به دنبال محتوا شما هستند برسانید. بدون سئو کاربران شما هیچ وقت شما را در موتور های جستجو پیدا نمی کنند . ما در شرکت فراموج قصد داریم تا راهنمای شما در این کویر باشیم. دراین مقاله به اینکه سئو چیست و چرا اهمیت پیدا کرده است می پردازیم انواع تکنیک های سئو را به شما معرفی می کنیم و سعی میکنیم شما را کمی بیشتر با سئو آشنا کنیم.

فهرست مطالب:

سئو چیست؟

چرا سئو برای کسب و کار ها اهمیت پیدا کرده است؟

انواع سئو 

انواع الگوریتم های گوگل

ابزار های آنالیز سایت

 

سئو چیست ؟

در ساده ترین حالت ممکن باید به کلمه SEO بپردازیم این کلمه از کنار هم قرار گرفتن حروف اول کلمات Search Engine Optimization به وجود آمده است. SEO به معنی بهینه سازی برای موتور های جستجو است. جالب تر می شود اگر بدانید در اصل بیشتر محتوا در هسته اصلی قرار می گیرد و وب سایت شما باید بتواند رضایت کاربر از محتوا دریافت شده را جلب کند.

و اما Search Engine Optimization به مجموعه ای از فعالیت ها ، تکنیک ها و دستور العمل هایی گفته می شود که اعمال آنها باعث  بهبود رتبه سایت شما در موتور های جستجو و افزایش بازدید سایت می شود . همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که فعالیت های سئو و دریافت نتایج آن یک فرآیند کاملا زمان بر است پس صبوری در این راه ، کلیدی برای موفقیت آینده وب سایت شما می باشد.

چرا سئو برای کسب و کار ها اهمیت پیدا کرده است؟

تا به حال با حجم انبوهی از سوالات اطرافیان مواجه شده اید؟ بیایید کمی بزرگتر به این موضوع نگاه کنیم فرض کنید شما یک استاد هستید دانشجو های بسیاری معمولا از شما سوال های متعددی می پرسند اما آیا شما جواب همه ی سوال های آنها را می دانید؟ برای پاسخ به تمامی سوالات، شما باید دانش بسیار زیادی داشته ، کتاب های بسیاری مطالعه کرده و آنها را در بخش های متفاوت ذهن خود دسته بندی کنید اما آیا همچین چیزی امکان پذیر هست؟ آیا کسی هست بتواند به تمامی سوالات پاسخ دهد؟ بله ، اما  یک شخص نیست ؛ امروزه این وظیفه را موتور های جستجو بر عهده گرفته اند شما می توانید هر سوالی از آن ها بپرسید و جواب خود را در چند ثانیه به راحتی دریافت کنید. تعداد جستجو ها بی نهایت می باشد و هر روز و هر دقیقه و هر ثانیه به تعداد آن ها اضافه می شود. موضوع زمانی جالب می شود که بدانید بر اساس آمار رسمی سایت گوگل روزانه چیزی حدود  3.5 میلیارد جستجو در گوگل انجام می شود . این آمار را در جامعه ای در نظر بگیرید که می توان گفت شاید تمامی افراد دنیا دسترسی آسان به اینترنت ندارند اما این رقم برای جستجوی روزانه آن هم فقط از یکی از موتور های جستجوی موجود ، رقم قابل توجهی می باشد . پس گوگل توانسته اعتماد کاربران را جلب کند.

مثالی برای اهمیت سئو

 فرض کنید شما صاحب یک گالری ساعت هستید و همچنین به منظور افزایش فروش ، یک وب سایت نیز برای خرید و فروش آنلاین ساعت دارید. ماهانه تعداد زیادی از افراد کلمه خرید ساعت و  یا عبارات مشابه را جستجو می کنند. حتما خودتان هم بار ها و بارها کلمات متفاوتی را در گوگل و سایر موتور های جستجو ، سرچ کرده اید.  تقریبا 80 درصد کاربران در همان صفحه اول و در بین وب سایت هایی که در رتبه های بالاتری قرار دارند به دنبال نتایج جستجو خود هستند. شما صاحب وب سایت فروش آنلاین ساعت هستید حال می توانید درک کنید وجود وب سایت شما در صفحه اول چه حجم عظیمی از کاربران را به سمت وب سایت شما روانه می کند و حضور شما در صفحات دوم ، سوم و ... باعث می شود تعداد زیادی ازکاربران را از دست دهید.

سئو عامل حضور شما در صفحه اول موتور های جستجو می باشد به موتور های جستجو کمک می کند تا با استفاده از علم هوش مصنوعی ، آنالیز سایت ها و... وب سایت شما را شناسایی کند و حجم عظیمی از متقاضیان خرید ساعت را روانه وب سایت شما کند.

 

 

تکنیک های سئو

بهتراست بدانید از تکنیک های متفاوتی در سئو استفاده می شود که در معروفترین حالت ممکن به سه دسته کلاه سفید ، کلاه خاکستری و کلاه سیاه تقسیم می شوند. سئو کلاه سفید به معنی استفاده از روش ها و قوانینی استکه موتور های جستجو تعیین کرده اند و اجرای این قوانین باعث افزایش رتبه سایت شما می شود. سئو کلاه خاکستری تکنیکی است که در آن از روش هایی خلاف قوانین موتور های جستجو استفاده می شود اما طوری اجرا می شود تا موتور های جستجو متوجه آن نشوند؛ هر چند به نظر روش تاثیر گذاری می آید اما دارای ریسک است چرا که الگوریتم های هوشمند موتور های جستجو هر روز در حال بروز شدن است ؛ در این تکنیک از روش هایی استفاده می شود که بسیار سریع وب سایت شما را به صفحه اول می رساند اما چون روش های آن خلاف قوانین موتور های جستجو می باشد در زمان بسیار کمی با خطر جریمه و یا حتی حذف از صفحات موتورهای جستجو مواجه می شوید.  

 

 

 انواع سئو 

سئو از نظر تنوع تقسیم بندی به دو دسته تقسیم می شود 1. سئو داخلی ( On Page SEO) 2. سئو خارجی (Off Page SEO)

 سئو داخلی :

 On Page SEO در واقع همان تکنیک ها و فرآیند هایی هست که به منظور بهینه سازی وب سایت  برای موتور های جستجو بر روی سایت خود انجام می دهید. تکنیک هایی مانند جستجو کلمات کلیدی ، ساختن لینک های داخلی ، بهینه سازی انکرتکست ها ، بهینه سازی توضیحات و روش های بیشماری که شرکت فراموج در این سری مقالات آن ها را با شما به اشتراک می گذارد.

سئو خارجی:

 Off Page SEO تکنیک هایی کامل کننده سئو داخلی است. اقداماتی که در خارج از وب سایت خود انجام می دهید تا رتبه بهتری در نتایج موتور های جستجو داشته باشید . مانند سئو داخلی ؛ تکنیک های بسیاری برای سئو خارجی وجود دارد روش هایی مانند استفاده از لینک های خارجی از وب سایت هایی که از نظر موتوهای جستجو معتبر هستند ، فعالیت در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک ، توییتر، اینستاگرام و ... ، کمپین ها و تبلیغات اینترنتی و روش هایی که هر روز ارائه می شوند تا شما بتوانید رتبه وب سایت خود به راحتی افزایش دهید.

انواع الگوریتم های گوگل

گوگل دارای انواع مختلفی از الگوریتم ها می باشد که سایت شما را بررسی می نماید

اگر شما هم می خواهید یک سئو کار حرفه ای شوید حتما باید اطلاعات کاملی از انواع الگوریتم های گوگل داشته باشید. این الگوریتم ها رتبه بندی وب سایت شما را در یکی از محبوب ترین موتور های جستجو تعیین می کنند آن ها همیشه در حال بروز رسانی هستند. گوگل همواره الگوریتم های زیادی را ایجاد کرده تا بتواند وب سایت هایی که واقعا لایق رتبه های برتر هستند را مشخص کند وآن ها را به کاربران معرفی کند  این الگوریتم ها هرکدام وظیفه ی خاصی برعهده دارند. الگوریتم هایی مانند الگوریتم گوگل پاندا، تپه ، پنگوئن ، مرغ مگس خوار ، کبوتر، Rank Brain ، Fred و الگوریتم پارافریسینگ.

ابزار های آنالیز سایت

فرض کنید شما بر روی سئو یک وب سایت کار می کنید و تمامی مواردی که گفته شد را رعایت کردید برای فهمیدن رتبه وب سایت خود کافیست کلمات کلیدی مورد نظر را درموتور های جستجو مانند گوگل ، جستجو کنید اما آنالیز یک سایت بیشتر از این حرف هاست  زمانی شما می توانید استراتژی سئو وب سایت خود را صحیح بدانید و آن را ادامه دهید که رشد DA و PA وب سایت خود را ببینید ، ورودی های خود از وب سایت های مختلف را چک کنید ، درصد لینک اسپم وب سایت خود را بدانید ، رشد کلمات کلیدی را متوجه شوید و صد ها فرآیند دیگر که باعث بهینه سازی رتبه وب سایت شما می شود. امروزه ابزار های متفاوتی برای آنالیز وب سایت ها وجود دارد ابزار های مانند گوگل آنالیتیکس ، وب مستر تولز، جی تی متریکس، موز بار و صد ها ابزار و افزونه های متفاوت که پاسخ تمامی سوالات شما در مورد سئو وب سایت را می دهند و به شما در بهبود رتبه وب سایتتان کمک می کنند.

نتیجه گیری

اگر تازه جستجو در مورد سئو را آغاز کرده اید حال می توانیم بگوییم نگاه درست و جامعی از سئو پیدا کرده اید؛ اما این پایان کار نیست همان طور که در این مقاله هم بار ها گفته شد ، برای موفقیت باید بروز باشید آموزش های خود را دنبال کنید و همواره دست از یادگیری بر ندارید الگوریتم ها و روش های متخلف هر روز در حال بروز رسانی هستند. نگران نباشید ما در شرکت فراموج همواره سعی در یاری شما در این دنیای بی پایان داریم تا همراه شما باشیم و اطلاعات خود را با شما به اشتراک بگذاریم تا شما هم مسیر حرفه ای شدن را به درستی در پیش بگیرید.  لطفا از ما انتقاد کنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید تا بتوانیم نیاز شما را درک کنیم و در این راه یاری دهنده مناسبی برای شما عزیزان باشیم...

 

 

  

نظرات

  • علی
    26 اسفند 1397

    سلام و خسته نباشید خدمت شما. مدت زمان سئوی یک سایت به صورت کلاه سفید جقدر است؟

    پاسخ
    ادمین
    27 اسفند 1397

    با توجه به کلمات کلیدی که توسط شما انتخاب می­شوند متفاوت بوده و به صورت میانگین حدود 4 الی 6 ماه زمان نیاز دارد.

    پاسخ
  • hossein
    26 اسفند 1397

    میشه بگین کدوم یکی از الگوریتم¬هایی که نام بردید مرتبط با محتوا هستش؟

    پاسخ
    ادمین
    27 اسفند 1397

    الگوریتم پاندا یکی از الگوریتم های گوگل می باشد که سایت هایی که از وب سایت های دیگر محتوا کپی می کنند و دارای محتوای بی ارزش می باشند را شناسایی کرده و آن ها را جریمه می کند.برای آشنایی با این الگوریتم میتونین مقاله الگوریتم پاندا رو مطالعه کنین.

    پاسخ
  • محمد
    26 اسفند 1397

    سلام خسته نباشید، میخواستم ببینم اینکه ادرس ساید فارسی یا انگلیسی باشه تو سئو تاثیر داره ؟

    پاسخ
    ادمین
    27 اسفند 1397

    سلام خدمت شما. نه فرق نداره این موضوع، فقط کافیه که ادرس سایت شما با مقالتون در ارتباط باشه .

    پاسخ
  • مهدی
    26 اسفند 1397

    خیلی مطالب خوب و آموزنده ای بود ممنون از سایت خوبتون

    پاسخ
    ادمین
    27 اسفند 1397

    خواهش میکنیم به بقیه مقالات ماهم سر بزنید. 

    پاسخ
  • yashar
    26 اسفند 1397

    سلام. مطالبی که درباره الگوریتم ها بود خیلی جزیی بود.

    پاسخ
    ادمین
    27 اسفند 1397

    ممنون از کامنتتون، ما فقط خواستیم نگاهی کلی به سئو بندازیم. در مقاله های بعدی حتما به توضیح الگوریتم ها خواهیم پرداخت. 

    پاسخ
  • morteza
    26 اسفند 1397

    به نظر شما سئو داخلی مفید تر هستش یا سئو خارجی ؟

    پاسخ
    ادمین
    27 اسفند 1397

    توجه به سئو خارجی و سئو داخلی به صورت هم­زمان نتایج مفید تری را برای شما در پی خواهد داشت. 

    پاسخ
  • مهدی
    26 اسفند 1397

    سلام خدمت تیم خوب فراموج. سایت من وردپرسی هست و افزونه Yoast SEO رو نصب کردم. این افزونه کافیه برای سئو یا نه ؟

    پاسخ
    ادمین
    27 اسفند 1397

    این افزونه فقط و ابزاری هست برای کمک و نمیتواند به تنهایی سئو سایت را بهبود دهد. در برخی موارد نیز این افزونه به اشتباه پیاده سازی شده و باعث ضرر رساندن به سئو سایت می­شوند.

    پاسخ
  • حسین
    26 اسفند 1397

    مقاله مفیدی بود دستتون درد نکنه

    پاسخ
    ادمین
    27 اسفند 1397

    خواهش میکنیم به بقیه مقالات ماهم سر بزنید. 

    پاسخ
  • hasan
    27 اسفند 1397

    میشه یه توضیح در مورد DA و PA بدید. ممنون

    پاسخ
    ادمین
    27 اسفند 1397

    DA  مخفف کلمه Domain Authority  وPA مخفف کلمه Page Authority  است. این دو مقدارهایی هستند که توسط سایت MOZ.com سنجیده  و اعلام میشن برای هر سایت هم جدا هستش

    پاسخ
نظر خود را وارد نمایید