چیکار کنیم کاربرا سایت ما...

رابطه کاربری (micro - interactions ) چیست؟

میکرو اینتراکشن ها رخدادهایی هستند که یک وظیفه اصلی دارند و در تمامی دستگاه ها و اپلکیشن ها یافت می شوند. هدف آن‌ ها خوشحال کردن کاربر، ایجاد لحظه‌ های گیرا وخوشامد گویی به کاربر است . میکرو اینتراکشن ها )تجربه کاربری، رابطه کاربری و تعامل با کاربر( یعنی کاربر از این که وارد سایت شما شده است احساس خوبی کند.

برای مثال نگاهی به گیف پایین بیندازید:

 

انگشت شست – مسنجر فیس بوک

این انیمیشن نمونه خوبی از تجربه کاربری است، زیرا سه وظیفه مهم را انجام می ‌دهد:

  • برقراری ارتباط و ارائه بازخورد
  • تقویت حس ارتباط مستقیم
  • کمک به کاربران برای دیدن نتایج اقداماتشان

اجازه دهید میکرواینتراکشن ها را تقسیم بندی کنیم

میکرو اینتراکشن ها چهار بخش دارند:

ماشه ها: ابتدای کار میکرو اینتراکشن ها از اینجا آغاز می‌شود.

قوانین مشخص می کنند که زمانی که میکرواینتراکشن(یا همان رابطه کاربری یا تعامل با کاربر) راه اندازی می شود چه اتفاقی میفتد.

بازخورد به کاربران این امکان را می ‌دهد که بدانند چه اتفاقی دارد می‌افتد. هر چیزی که یک کاربر زمان اجرای تعامل کاربری می ‌بیند، می ‌شنود، یا احساس می ‌کند بازخورد است.

حلقه ها و روش ها قاعده هارا در میکرو اینتراکشن تعیین می‌ کنند. زمانی که شرایط تغییر می‌کند چه اتفاقی برای میکرو اینتراکشن می ‌افتد؟

چرا میکرواکشن ها اهمیت دارند؟

اگر میکرواکشن ها فقط عناصر ریز در طراحی سایت هستند، چرا به باید به آن‌ ها توجه کرد؟

متاسفانه، بسیاری از طراحان و توسعه دهندگان وب هنوز هم چنین پرسشی را مطرح می کنند، آن ها متوجه نیستند که نادیده گرفتن میکرواینتراکشن ها ممکن است برای مشتری هایشان گران تمام شود. توجه به جزئیات چیزی است که یک وب سایت فوق العاده را از یک وب سایت عادی متفاوت می کند. اکنون به شما می گوییم که چرا میکرو اکشن ها باعث متفاوت شدن سایت می شود:

  • آن ها نویگیشن (navigation) سایت را بهبود می دهند.
  • تعامل با سایت را برای کاربران آسان می کنند.
  • آن ‌ها بازخورد فوری و مرتبطی در مورد یک اقدام برای کاربر ارائه می ‌کنند.
  • اطلاعاتی درباره عناصر خاص به اشتراک می گذارند.
  • آن ها باعث می شوند که کاربر احساس با ارزش بودن کند.
  • کاربران را تشویق به اشتراک گذاشتن، لینک دهی و کامنت گذاشتن درباره محتوا می کنند.
  • توجه کاربران را به سوی خود جلب می‌کنند
  • و در نهایت، سایت شما را هیجان انگیزتر می کنند

میکرو اینتراکشن هایی که خوب طراحی شده اند، نشانه واضحی از توجه به کاربرند. به همین دلیل ارزش آن ها بسیار زیاد است. با میکرواینتراکشن کاربر متوجه می شود که چه کاری باید انجام دهد و آیا کار او صحیح است و توسط سیستم/ اپلیکیشن تأئید می شود یا نه، میکرو اینتر اکشن بازخورد فوری بصری ایجاد می کند و به کاربر آموزش می‌دهد تا با سیستم کار کند.

اگر میکرو اینتراکشن ها درست اجرا شوند، در مخاطب احساس خوبی ایجاد می کنند و حتی رفتار کاربر را تحت تأثیر قرار می دهند. اگر شما یک جنبه از یک محصول را دوست داشته باشید یا دوست نداشته باشید، در حالت کلی یک پیش زمینه مثبت یا منفی نسبت آن دارید. این به اصطلاح "اثر هاله ای" می‌تواند هم به نفع شما و هم بر ضد شما نقش داشته باشد. در دستان ماهر، این دانش می‌تواند به بهبود بازخورد کاربران از وب سایت شما کمک کند - با توجه کردن به جزئیات، این امکان وجود دارد که کاربران شما راضی باشند.

هم چنین اگر سایت شما به گونه ای باشد که که کاربر با آن احساس راحتی کند و جذب آن شود برای سئو سایت شما نیز بسیار مفید می باشد. زیرا یکی از مهم ترین عوامل در سئو این است که سایت شما کاربر پسند باشد و کاربران جذب آن شوند.

شما باید توجه داشته باشید که حتما کاربران با وب سایت شما تعامل برقرار کنند و احساس راحتی کنند زیرا در این صورت کاربر مدت زمان طولانی تری در سایت شما می ماند که هم سئو سایت شما بهتر می شود هم کسب و کار شما رونق می باید خصوصا افرادی که در سایت خود خدماتی انجام می دهند یا محصولی برای فروش دارند پس در طراحی فروشگاه اینترنتی نیز  میکرو اینتراکشن ها را فراموش نکنید و لازم بذکر است که در برند سازی و افزایش فروش نیز تاثیر بسزایی دارند.

چه زمانی از میکرو اینتراکشن ها استفاده کنیم؟

چند نمونه

در دنیای UX/UI، میکرواینتراکشن ها به عنوان نیروگاه و مرکز تعامل با کاربران شناخته می شوند. در زیر هفت میکرواینتراکشن اصلی و تاثیر آن‌ ها بر تجربه کاربر وجود دارد:

کشیدن. عمل کشیدن، ضربه زدن را حذف کرده است و این کار برای کاربران راحت تر است و به آن ها کمک می ‌کند به سرعت بین زبانه ها سوییچ کند و اطلاعات بیشتری در مورد محصول بدست آورند. علاوه بر این، کشیدن یک حرکت بسیار معمول است و به صورت ناخودآگاه کاربران را راهنمایی می ‌کند؛ بدون اینکه فکر کنند.

ورود داده ها. همه ما می دانیم که وارد کردن پسورد یا ایجاد اکانت چقدر کسل کننده است. انجام این کار کاربران را به راحتی عصبی می کند. پیشنهاداتی که توسط سیستم در مورد password strength داده می شود، پشت سر گذاشتن این مرحله را برای کاربر آسان تر می کند. برخی تعاملات در زمان ورودی داده نیز کاربران را مشغول نگه می‌دارد و در رسیدن به هدف به آن ها کمک می ‌کند.

انیمیشن. انیمیشن ها به سادگی رابطه کاربری را بهبود می دهند. آن ها نشان دهنده یک طراحی سایت خوب هستند، حضور آن ‌ها ممکن است مورد توجه قرار نگیرد، اما غیبتشان صدای همه را در می آورد. انیمیشن ها به طراحان کمک می‌کنند تا ساده‌ترین فرآیند ها را جالب و اعتیادآور کنند. اما بسیار مراقب باشید زیرا هدف از به کارگیری انیمیشن سرگرم کردن کاربران است نه پرت کردن حواس و گیج کردنشان، در واقع به تأخیر انداختن فرآیند یا معرفی سبک جدید در وب سایت، کاربران را سردرگم می کند.

وضعیت فعلی سیستم. آگاه نگه داشتن کاربران از وضعیت فعلی سایت امری ضروری است. اگر کاربران از این امر اطلاع نداشته ممکن است که آزرده شوند و سایت یا برنامه را ببندند. میکرو اینتراکشن ها به کاربر این امکان را می ‌دهند که دقیقاً بداند چه اتفاقی در حال رخ دادن است، چقدر طول می ‌کشد تا فرآیند تکمیل شود و ... . حتی پیغام خطا نیز می‌ تواند برای حفظ اعتماد کاربر بسیار موثر باشد.

برنامه های آموزشی را جذاب کنید. همه دائماً در جستجوی اطلاعات هستند. آموزش با استفاده از میکرواینتراکشن ها، با ساده‌سازی و هایلایت کردن بخش های اساسی و کنترل‌ های مهم برای درک آسان، کاربران را در مورد کارکرد یک برنامه راهنمایی می‌ کند.

فراخوان اقدام یا Call to Action. میکرو اینتراکشن ها، کاربران را برای تعامل با وب سایت یا اپلیکیشن تشویق می کنند. Call to Action حس موفقیت و همچنین همدلی را به کاربران القا می کند و بهترین راه برای تعامل کاربران با Call to Action این است که توجه کاربر را جلب کنید.

دکمه های متحرک. دکمه های متحرک به کاربر اجازه می دهند تا راه خود را در سایت یا اپلیکیشن باز کنند و به همین دلیل نقش مدیر اطلاعات را بر عهده دارند. ما باید به رنگ، شکل، جلوه ‌های ویژه، انیمیشن، جایگیری و بافت دکمه ها توجه کنیم.

ما انسان‌ها به دنبال راضی شدن در لحظه هستیم. نادیده گرفتن میکرو اینتراکشن ها در برنامه های بزرگ، یک تمایل مشترک است، امّا آن ها در جلب نظر کاربران بسیار مهم هستند. همانطور که همه می گویند اصل کار در توجه به جزئیات است.

چگونه میکرواینتراکشن ها را طراحی کنیم؟

ایجاد میکرواینتراکشن ها برای طراحان هیجان ‌انگیز است، زیرا با استفاده کردن از آن ها امکان تجربه طراحی های جدید و جستجوی راه‌ های نو برای شگفت‌زده کردن کاربران وجود دارد. اما برای ایجاد میکرواینتراکشن ها باید به چند نکته توجه داشت:

خودتان را به جای کاربران بگذارید و تمام کارهایی را که برای استفاده از اپلیکیشن لازم است انجام دهید.

انیمیشن های کاربردی ایجاد کنید. انیمیشن هایی ایجاد کنید که در عین زیبایی بتوانند تجربه کاربر را افزایش دهند.

سرگرمی داشته باشید و کاربران خود را سرگرم کنید. احساسی که کاربران هنگام استفاده از یک اپلیکیشن دارند، دلیل ادامه دادن به استفاده از آن است. اگر کاربر لذت ببرد و احساس خوشایندی داشته باشد، باز می گردد.

مزاحم نشوید. بسیاری از انیمیشن ها تأثیر برعکسی روی کاربر دارند. آزار دادن کاربران، آن ها را از اپلیکیشن شما دور نگه می دارد.

بیانی غیر فنی و روان داشته باشید.

ابزارهایی برای طراحی میکرواینتراکشن ها

برای طراحی میکرواینتراکشن ها، طراحان باید با چه ابزارهایی آشنا باشند؟ ابزارهای زیادی در این زمینه وجود دارند اما هر کسی نمی داند که کدام یک برای طراحی میکرواینتراکشن خاص، بهتر است. در اینجا توصیه ‌هایی در زمینه طراحی آن ها بیان می کنم:

اگر با برنامه نویسی آشنایی دارید:

  • موبایل: Xcode, Android studio
  • موبایل یا وب: Framer
  • وب: CSS animation

اگر می‌خواهید تعاملات دقیق‌تری ایجاد کنید:

  • Principle, Adobe CC, origami Studio و Protopie

اگر می خواهید تعاملات دقیق + انیمیشن ایجاد کنید:

  • After Effects

 

امیدواریم با مطالعه این مقاله به اهمیت رابطه کاربران با سایت خود پی برده باشید.

منبع : uxdesign.cc

 

مقالات مرتبط

برچسب ها:

دوست دارید به اشتراک بذارید از طریق:

نظرات

  • محدثه میرزایی
    19 مرداد 1398

    رنگ هایی که برای اینکار استفاده میکنیم اهمیت دارن یا نه ؟

    پاسخ
    فراموج
    20 مرداد 1398

    سلام روز شما بخیر ، 
    بله تاثیر گذار هست و رنگ ها هرکدام یک ویژگی دارند که باعث جذب و یا دور شدن مخاطبین می شوند. 

    پاسخ
  • ساسان
    20 مرداد 1398

    برای این کار میتونیم از نمونه های سایت دیگه کپی برداری کنیم ؟ مشکلی برای سئو سایتمون نداره این کپی برداری؟

    پاسخ
    فراموج
    22 مرداد 1398

    سلام روز بخیر،
    بله میتونین از نمونه های موفق خارجی و داخلی استفاده کنید. و اینکه این امر به سئو سایت شما مربوط نبوده و صرفا به منظور ایجاد رابطه بهتر با کاربر ایجاد میشود. 

    پاسخ
  • moein
    22 مرداد 1398

    سلام استفاده از این گیف ها سایت رو سنگین نمیکنه ؟

    پاسخ
    فراموج
    23 مرداد 1398

    سلام روز خوش 
    استفاده بی مورد و پی در پی نه تنها باعث سنگینی سایت میشه بلکه باعث میشه که کاربر هم اذیت بشه . 

    پاسخ
  • سارا
    26 مرداد 1398

    برای اینکه کاربرای بیشتری از دکمه کال تو اکشن استفاده کنن چه راهی رو پیشنهاد میدین ؟

    پاسخ
    فراموج
    27 مرداد 1398

    سلام روز بخیر،
    استفاده از دکمه کال تو اکشن در جا و در فرمت درست باعث میشه تا شما کاربران بیشتری در سایت شما عضو شوند . 

    پاسخ
  • علیرضا رضایی
    1 مهر 1398

    تشکر از مقاله های خوبی که میذارین .

    پاسخ
    فراموج
    3 مهر 1398

    سلام روز بخیر 
    ممنون از شما که وقت گذاشتید. برای دیدن سایر مقالات اینجا کلیک کنید. 

    پاسخ
  • javad khodaverdi
    23 مهر 1398

    برای اینکه کاربر بیشتر توی سایت بمونه محتوا تاثیر داره مثلا ویدیو بذاریم ؟

    پاسخ
    فراموج
    25 مهر 1398

    سلام روز بخیر 
    بله قطعا این موضوع موثر خواهد بود و محتوای شما هرچی کاربر پسند تر و قوی تر باشه در نتیجه کاربرها دقایق بیشتری رو خواهند موند توی سایت.

    پاسخ
نظر خود را وارد نمایید