همه چیز درباره موتورهای ج...

تاثیر محتوا بر سئو سایت چه قدر است؟RankBrain چیست؟تاثیر Google My Business در سئو سایت چه قدر است؟

موتورهای جستجو چه می خواهند؟

موتورهای جستجو همیشه خواهان یک چیز بوده اند: ارائه پاسخ‌ های مفید به پرسش ‌های کاربران. اگر این گفته صحیح باشد، یک سوال پیش می آید. پس چرا اکنون سئو با سال های گذشته تفاوت دارد؟

موتورهای جستجو را مانند فردی در نظر بگیرید که در حال یادگیری زبان جدیدی است.

در ابتدا، درک آن‌ ها از زبان بسیار ابتدایی بود ه و هر سایتی را در نتایج جستجو نمایش می دادند. با گذشت زمان یادگیری آن ها بیشترشده و ربات ها و الگوریتم های آنان هوشمند تر شده، در نتیجه هر سایتی را در نتایج جست و جو نشان نمی دهند.

زمانی که موتورهای جستجو تازه شروع به یادگیری زبان ما کردند، فریب دادن آن ها با تاکتیک و ترفندها راحت بود) سئو کلاه سیاه). به عنوان مثال زمانی که شما می خواستید برای کلمه ی کلیدی خاصی مانند «جوک های خنده دار» رتبه یک شوید؛ می توانستید این کلمه ی کلیدی را چندین بار در سایت خود قرار دهید و به آن لینک دهید، به امید اینکه برای کلمه کلیدی فوق رتبه سایت شما در سئو بهتر شود.

به عنوان مثال:

به دنیای جک های خنده دار خوش آمدید! ما خنده دار ترین جک های دنیا را می گوییم. جک های خنده دار، خنده دار و دیوانه کننده اند. جک های خنده دار منتظر شما هستند. بنشینید و جک های خنده دار بخوانید، چرا که جک های خنده دار شما را خوشحال و خندان می کنند. برخی از خنده دارترین و محبوبترین جوک های خنده دار.

این روش، تجربه کاربری وحشتناکی ایجاد می کند. زیرا کاربران یک کلمه را به طور زیاد و غیر واقعی در متن مشاهده می کنند که ناخوشایند می باشد. در سال های گذشته این روش ها جواب می دادند، ولی این چیزی نبود که موتورهای جستجو می خواستند و گوگل با ارائه الگوریتم گوگل پاندا از این اسپم ها جلوگیری کرد.

لینک ها چه نقشی در سئو دارند؟

وقتی از لینک ها صحبت می کنیم، منظورمان دوچیز می تواند باشد:

  1. بک لینک of-page (لینک های ورودی) : که در سایت های دیگر هستند و به سایت شما اشاره می کنند.
  2. بک لینکon-page )لینک های داخلی( : لینک هایی در سایت خود شما هستند که به صفحات دیگر سایتتان اشاره می کنند.

لینک ها در طول زمان نقش مهمی در سئو بازی کرده اند. در ابتدا، موتورهای جستجو برای تشخیص URL ها و رتبه بندی آن ها، به کمک نیاز داشت. محاسبه تعداد لینک های قرار داده شده در هر سایت به آن ها در این امر کمک می کرد.

تاثیر بک لینک ها در سئو سایت

بک لینک ها شباهت زیادی به زبان محاوره ای ما انسان ها دارند. بیاید یک کافی شاپ فرضی را در نظر بگیریم، به عنوان مثال کافی شاپ محمد.

  1. ارجاع از دیگران = نشانه خوبی از قدرت

    مثال: بسیاری از افراد می گویند کافی شاپ محمد بهترین کافی شاپ شهر است.

  2. ارجاع از خود = نشانه خوبی از قدرت نیست

    مثال: محمد ادعا می کند که کافی شاپ محمد بهترین کافی شاپ شهر است.

  3. ارجاع از منابع نا مربوط یا کم کیفیت = نشانه خوبی از قدرت نیست و حتی می تواند شما را به عنوان اسپم شناسایی کند.

    مثال: محمد به افرادی که هرگز به کافی شاپ او نرفته اند، پول داده است تا به بقیه بگویند که کافی شاپ محمد چقدر خوب است.

  4. بدون ارجاع = قدرت نامشخص

مثال: ممکن است کافی شاپ محمد خوب باشد، ولی شما قادر نیستید تا نظری راجع به کافی شاپ او پیدا کنید. پس نمی توانید بابت این قضیه مطمئن باشید.

به همین دلیل است که PageRank (قسمتی از الگوریتم اصلی گوگل) به وجود آمد. PageRank یک الگوریتم آنالیز لینک های وب سایت ها است. PageRank میزان اهمیت یک صفحه وب را با استفاده از کیفیت و کمیت لینک هایی که به آن اشاره می کند، تخمین می زند.

هر چه صفحه هایی که به سایت ما لینک داده باشند مرتبط تر، مهم ‌تر و موثق تر باشد سایت ما امتیاز بیشتری به دست می آورد.

هر چه بک لینک طبیعی های (لینک هایی که سایت های دیگر به ما می دهند) بیشتری از وب سایت های قدرتمند و مورد اعتماد بگیرید، شانس بیشتری برای دریافت رتبه بهتر در نتایج جستجو خواهید داشت.

تاثیر محتوا بر سئو سایت چیست؟

اگر محتوا وجود نداشته باشد لینکی هم وجود نخواهد داشت. هر چیزی که کاربر به دنبال آن می گردد محتواست. محتوا می تواند ویدیو، عکس یا متن باشد. اگر موتور جستجو ماشین پاسخگوست، محتوا وسیله ای است که موتور جستجو به وسیله آن پاسخ می دهد.

هر زمان که کاربری در حال جستجو کردن است، هزاران پاسخ احتمالی برای او وجود دارد. پس موتور جستجو چگونه تشخیص می دهد که کدام صفحه برای جستجوگر ارزش بیشتری دارد؟

بخش بزرگی از رتبه ای که به سایت شما تعلق می گیرد؛ به این مربوط می شود که محتوای صفحه شما تا چه اندازه با سوال پرسیده شده توسط کاربر، مطابقت دارد؟ به بیان دیگر، آیا این صفحه با کلماتی که توسط کاربر جستجو شده است مطابقت دارد و آیا می تواند خواسته کاربر را برآورده سازد؟

به دلیل تمرکز موتور های جستجو بر روی رضایت کاربران، هیچ معیار دقیقی درباره اینکه محتوای شما چند کلمه باید باشد، چند بار کلمه کلیدی در آن تکرار شده باشد یا چه تعداد تگ باید در سایت وجود داشته باشد وجود ندارد. همه این مواردی که گفته شد در عملکرد خوب یک صفحه هنگام جستجو، نقش دارند؛ امّا تمرکز باید روی کاربرانی باشد که محتوا را می‌خوانند.

امروزه با وجود صدها و شاید هزاران نکته برای رتبه دهی، ولی هنوز ۳ نکته ثابت باقی مانده است که عبارت اند از:

  1. لینک هایی که به وب سایتتان داده می شود.
  2. محتوایی داخلی ( محتوای با کیفیت که نیاز کاربران را پوشش دهد).
  3. الگوریتم رنک‌برین (RankBrain).

RankBrain چیست؟

RankBrain ، یا رتبه بندی با هوش مصنوعی، جدیدترین آپدیت الگوریتم گوگل برای یادگیری ماشینی است. Machine learningیک برنامه کامپیوتری است که در طول زمان خود را بطور مدوام بر اساس پیش بینی هایی که از طریق مشاهدات جدید و داده های آموزشی بدست می آورد، ارتقا می دهد. به بیانی دیگر، همیشه در حال یادگیری است، پس نتایج نیز همیشه باید بهبود پیدا کنند.

همانند اکثر چیزهایی که درباره موتور جستجو نمی دانیم، درباره RankBrain هم اطلاعات زیادی نداریم، امّا ظاهرا کارکنان خود گوگل نیز از آن سر در نمی آورند.

نتایج گوگل در ساعات مختلف شبانه روز

RankBrain برای سئوکاران به چه معناست؟

از آنجا که گوگل به استفاده از RankBrain برای ترویج محتوای مفید و مرتبط ادامه خواهد داد، ما نیاز داریم تا بیش از پیش روی خواسته کاربران تمرکز کنیم. بهترین اطلاعات ممکن را برای کاربرانی که به صفحه شما می آیند، فراهم کنید. بدین ترتیب شما اولین قدم بزرگ خود را برای ظاهر شدن در RankBrain انجام داده اید.

معیارهای تعامل

با رتبه‌بندی گوگل، معیارهای تعامل بیشتر از دو بخش علت و همبستگی تشکیل شده اند.

وقتی ما می گوییم معیار تعامل، منظورمان داده هایی هستند که به ما نشان می دهند جستجوکنندگان چگونه از طریق نتایج جستجو با سایت شما تعامل دارند. این شامل مواردی نظیر:

  • کلیک: ( بازدید از طریق جستجو)
  • زمانی که در صفحه به سر برده اند: ( بازدیدکنندگان چه مدت زمانی در سایت شما به سر برده اند)
  • نرخ پرش: (به درصد بازدیدکنندگانی گفته میشود که به سایت شما مراجعه می کنند و قبل از اینکه به صفحات دیگر سایت شما بروند از سایت خارج می شوند)
  • پوگو استیکینگ: Pogo Sticking ( کاربر روی یک نتیجه کلیک کند، سپس سریعا به صفحه جستجو برگردد ونتیجه دیگری را جستجو کند)

گوگل چه گفته است؟

در حالی که گوگل هرگز از واژه "سیگنال های رتبه بندی مستقیم" استفاده نکرده است، امّا واضح است که آن ها از داده های کلیک برای اصلاح نتایج SERP برای یک پرسش خاص استفاده می کنند.

با توجه به گفته یودی منبر (Udi manber)، رئیس ارشد کیفیت جستجو گوگل: " یکی از عوامل تاثیر گزار در رتبه سئو افراد نرخ کلیک کاربران است اگر ما متوجه شویم که برای یک سوال خاص، ۸۰ % از افراد روی روی لینک دوم کلیک کرده و تنها ۱۰ % روی لینک اول کلیک می ‌کنند، بعد از مدتی ما متوجه می شویم که لینک دوم، اولین پاسخی است که کاربران می خواهند. پس ما می‌توانیم جای آن ها را  تعویض کنیم." یکی دیگر از مهندسان گوگل ادموند لو Edmond Lau)) گفته او را تایید می کند و می گوید:" کاملاً منطقی است که یک موتور جستجوی خوب از نرخ کلیک برای ارتقا کیفیت نتایج جستجو استفاده کند."

ارزش گذاری نتایج جستجو

در گذشته و زمانی که موتور های جستجو به اندازه امروز پیچیده نبودند،" 10 لینک آبی" ابداع شده تا ساختار SERP را تشکیل دهند. هر زمانی که جستجویی توسط کاربران صورت می گرفت، گوگل فقط با ۱۰ نتیجه ارگانیک جواب کاربر را می داد، که همگی در یک فرمت بودند.

در این منظر جستجو، رتبه1 هدف اصلی سئوکاران است. اما بعدها اتفاقی افتاد. گوگل به افزودن نتایج در فرمت های جدید پرداخت و به آن ویژگی SERP می گفت. بعضی از ویژگی های SERP عبارتند از:

  • تبلیغات پولی
  • ویژگی اسنیپت
  • باکس های People Also Ask
  • پک های لوکال یا محلی
  • پنل اطلاعات
  • لینک سایت ها

اضافه کردن این ویژگی به دو دلیل باعث ایجاد ترس می شود:

  1. دلیل اول این است که بسیاری از این ویژگی ها، باعث می شوند نتایج اورگانیک موجود در SERPها بیش از پیش پایین کشیده شوند.
  2. دومین دلیل این است که با توجه به ویژگی SERPها کاربران کمتری روی نتایج اورگانیک کلیک خواهند کرد چون که بیشتر سوالات کاربران در خود SERP پاسخ داده خواهد شد.

پس چرا گوگل این کار را انجام می دهد؟

همه چیز بستگی به جست و جوی کاربران دارد. رفتار کاربر نشان می دهد که نمایش برخی جستجو ها با استفاده از فرمت های مختلف او را بیشتر  راضی می کند. برخی کاربران با نتایج serp ها بسیار خرسند می شوند.

مهم است که بدانیم پاسخ ها را می توان در فرمت های مختلفی به کاربران تحویل داد. ساختار محتوای شما می تواند بر روی فرمت هایی که در نتایج جستجو ظاهر می شوند تاثیر بگذارد.

جستجوی محلی

یک موتور جستجو نظیر گوگل برای فهرست کسب و کارهای محلی ایندکس اختصاصی خودش را دارد، که نتایج جستجو محلی را ایجاد می‌کند.

اگر در حال اجرای سئو محلی برای کسب و کاری هستید، به طوریکه مشتریان می توانند حضوری از آن بازدید کنند ( به عنوان مثال دندان پزشک) یا برای کسب و کاری که برای ملاقات با مشتریان مسافتی را طی می کند ( نظیر لوله کش)، اطمینان حاصل کنید که کسب و کارتان را در Google My Business Listing، ثبت، تائید و بهینه سازی کنید.

وقتی نوبت به نتایج جستجوی محلی می‌رسد، گوگل از سه عامل اصلی برای تعیین رتبه‌ بندی استفاده می‌کند:

  • ارتباط
  • فاصله
  • سرشناس بودن

 

ارتباط

ارتباط یعنی اینکه یک کسب ‌و کار محلی چه میزان با آنچه که جستجوگر به دنبال آن هستند مطابقت دارد. برای اطمینان باید تمامی اطلاعات مربوط به کسب و کارتان به طور کامل در وب سایتتان شرح دهید.

 

فاصله:

نتایج جستجوی اورگانیک به موقعیت مکانی کاربر حساس هستند

نتایج جستجوی اورگانیک به موقعیت مکانی کاربر حساس هستند. گوگل از مکانیاب استفاده می کند تا موقعیت  شما را در نتایج بهتر ارائه دهد. نتایج جستجوی محلی به شدت به نزدیک بودن حساس‌ هستند، چون نتایج را بر اساس موقعیت مکانی کاربر / یا موقعیت مکانی مورد درخواست او نشان داده می شود.

سرشناس بودن

گوگل به دنبال پاداش دادن به کسب و کارهایی است که در دنیا شناخته شده اند. در کنار برجستگی و شهرتی که یک کسب و کار دارد، گوگل به دنبال فاکتورهای آنلاین، جهت تعیین رتبه بندی است. به عنوان مثال:

  • ارزیابی و نظرات

    تعداد نظراتی که یک کسب و کار محلی دریافت می کند، و واکنش هایی که در آن ها ابراز شده؛ تاثیر قابل ‌توجهی بر رتبه ‌بندی نتایج محلی دارد.

  • استناد

    "استناد کسب و کار” یا “فهرست کسب و کار” یک مرجع مبتنی بر وب برای کسب و کار های محلی است که در واقع به آن NAP می گویند.( (name, address, phone

  • رتبه بندی اورگانیک

یکی از بهترین کارها به کار گیری سئو در سئو محلی است، چرا با تعیین رتبه بندی محلی، گوگل موقعیت مکانی وب سایت را در نتایج جستجوی اورگانیک در نظر می گیرد.

در فصل بعدی، شما بهترین تجارب را یاد می‌گیرید که به گوگل و کاربران کمک می‌کند محتوای شما را بهتر درک کنند.

به پایان سری مقالات نحوه ی عمل کرد موتورهای جست و جو رسیده ایم. امیدواریم با مطالعه این مقالات نحوه کراول کردن، ایندکس کردن و رنک دادن به وب سایت های مختلف توسط موتورهای جست و جو را درک کرده باشید. منتظر مقالات بروز ما در زمینه ی سئو و طراحی سایت باشید.

 

مقالات مرتبط

برچسب ها:

دوست دارید به اشتراک بذارید از طریق:

نظرات

  • شیما شیدایی
    12 شهریور 1398

    سلام چطور میتونیم محتوای با کیفیت تولید کنیم ؟

    پاسخ
    فراموج
    13 شهریور 1398

    سلام روز بخیر

    برای تولید محتوای با کیفیت میتونین از سایت های خارجی به عنوان منبع استفاده کنید و یا اینکه با ایده های خودتون و طبق تحقیقی که بر روی سایر رقبا انجام داده اید به تولید محتوای خوب بپردازید.

    پاسخ
  • شیما شریفی
    20 شهریور 1398

    اینکه بیاییم از همه جا لینک بگیریم خوبه یا بد ؟

    پاسخ
    فراموج
    23 شهریور 1398

    سلام روز بخیر،
    لینک گرفتن از تمامی سایت ها کار خوبی نیست چرا که ابتدا باید DA,PA و spam score سایت ها را چک کنید. در صورت داشتن DA.PA بالا و spam score پایین و همچنین وجود اشتراک در حوزه کاری شما میتوانید لینک بگیرید. 

    پاسخ
  • دانیال محمدی
    23 شهریور 1398

    همونطور که گوگل جستجو هارو بر اساس محل نمایش میده میتونیم کاری کنیم که تبلیغاتمونم محلی نمایش بده ؟

    پاسخ
    فراموج
    24 شهریور 1398

    سلام روز بخیر 
    بله در گوگل ادز قابلیتی وجود داره که شما بر اساس محل میتونین تبلیغات کنین که اطلاحا به تبلیغات native معروف هستند. 

    پاسخ
  • جواد
    31 شهریور 1398

    سلام خدمت تیم خوب فراموج من یه جا میخوندم که لینک های ورودی به سایت ما چند مدل داره . میشه یه توضیحی درباره این لینک ها بدین ممنون میشم .

    پاسخ
    فراموج
    1 مهر 1398

    سلام روز بخیر
    بله لینک های ورودی به سایت ما شامل دونوع کلی Nofollow و Dofollow هستن. که Nofollow به معنای این است که لینک از سمت سایت ارجاع دهنده مورد تایید بسیار نبوده اما باز هم تاثیر گذار است و Dofollow تاثیر مستقیم در سئو سایت دارد. 

    پاسخ
نظر خود را وارد نمایید