جستجوی کلمات کلیدی

how-can-i-find-my-keyword-research

جستجوی کلمات کلیدی

جستجوی کلمات کلیدی در شناخت بهتر بازار هدف و چگونگی جستجوی کاربران برای محتوا، خدمات و محصولات شما کمک بسیار بزرگی می کند. جستجوی کلمات کلیدی برای شما اطلاعات خاصی را فراهم میکند و به شما کمک می کند تا به سولات زیر پاسخ بدهید:

ـ کاربران به دنبال چه کلماتی هستند؟

ـ چه تعداد از کاربران به دنبال این کلمه خاص بوده اند؟

ـ کاربران اطلاعات دلخواه خود را در چه فرمتی می خواهند؟

در این بخش، شما با ابزارها و راهکارهایی آشنا می شوید تا بتوانید به این پرسش ها پاسخ دهید. همچنین، تکنیک هایی را می آموزید تا بتوانید از کلمات کلیدی نامناسب اجتناب کنید و قدرت ساخت محتواهای قوی را کسب نمایید. زمانی که متوجه شوید مخاطبین شما، به دنبال چه محتواهایی می گردند؛ کشف دنیای جدید و جذاب SEO برایتان آغاز می شود.

قبل از جستجوی کلمات کلیدی، از خودتان چند سوال بپرسید!

قبل از اینکه بتوانید یک وب سایت را از طریق موتورهای جستجو بهینه کنید؛ باید از خودتان بپرسید که این وب سایت چیست؟ چه مشتریانی دارد و هدفشان چیست؟

بسیاری از افراد، این مرحله را نادیده می گیرند. زیرا جستجوی کلمات کلیدی کار زمانبری است و با خودشان فکر می کنند وقتی می دانند کاربرانشان به دنبال چه چیزی هستند؛ چرا باید برای این کار وقت بگذارند؟

در پاسخ به این افراد باید گفت چیزی که شما به آن فکر می کنید با چیزی که کاربرانتان به دنبالش هستند؛ دو چیز بسیار متفاوت است. با تمرکز روی مخاطبین خود و سپس استفاده از کلمات کلیدی مناسب، می توانید محتوای موفق تری تولید کنید.

بیایید با بیان یک مثال بیشتر با این موضوع آشنا شویم. یک شرکت بستنی سازی، که بستنی های طبیعی بدون گلوتن تولید می کند را تصور کنید. این شرکت، چیزهایی در مورد سئو شنیده است و می خواهد وب سایتش در نتایج اصلی جستجو دیده شود. برای کمک به این شرکت، باید ابتدا در مورد مشتریانشان تحقیق کنید و به سوالات زیر پاسخ دهید.

  • کاربران به دنبال چه نوع بستنی ها و دسرها هستند؟
  • چه کسانی به دنبال این کلمه ها هستند؟
  • کاربران، چه زمان هایی به دنبال کلمات بستنی و دسر می گردند؟
  • آیا جستجوی این عبارات در فصل های مختلف سال، بیشتر یا کمتر می شود؟
  • آیا تعداد افرادی که به دنبال این کلمات می گردند؛ در طول سال کم و زیاد می شود؟
  • این افراد از چه کلماتی برای جستجو استفاده می کنند؟
  • کاربران، از چه سوالاتی برای جستجو استفاده می کنند؟
  • آیا بیشتر جستجوها از طریق تلفن های همراه انجام می گیرد؟
  • چرا مردم به دنبال بستنی هستند؟
  • آیا کاربران در جستجوی یک بستنی سالم هستند یا اینکه تنها شیرین بودن بستنی برایشان کافی است و رضایت آن ها را جلب می کند؟
  • مشتریان، بیشتر در کجا زندگی می کنند؟

و در نهایت از خودتان بپرسید که چگونه می توانید بهترین محتوا را درباره بستنی ها آماده کنید و چگونه می توانید به بهترین نحو به پرسش های احتمالی آن ها پاسخ دهید. پرسیدن این سوالات از خودتان، شما را به یافتن کلمات کلیدی بهتر و تولید محتوای قوی تر هدایت می کند.

کاربران به دنبال چه عباراتی هستند؟

شما باید روشی برای توصیف خدمات و محصولات خود داشته باشید. اما مخاطبان شما، چگونه به دنبال خدمات، محصولات و اطلاعات شما می گردند؟ پاسخ به این سوال، اولین و مهم ترین مرحله برای جستجوی کلمات کلیدی می باشد.

یافتن کلمات کلیدی

قطعا شما تعدادی کلمه کلیدی در ذهنتان دارید که آن ها را رتبه بندی کرده اید. این کلمات، معمولا شامل محصولات، خدمات یا موضوعات دیگری در وبسایتتان می باشند. این کلمات کلیدی، برای شروع کارتان بسیار مناسب هستند. پس همین حالا کارتان را شروع کنید. شما می توانید این کلمات کلیدی را در ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی وارد کنید و تعداد جستجوی ماهانه آن ها و کلمات مشابه شان را مشاهده نمایید. در بخش بعدی، به بحث عمیق تری در مورد تعداد جستجوهای کاربران خواهیم پرداخت. اما این مرحله، به شما کمک می کند تا کلمات کلیدی محبوب میان کاربران را بشناسید.

زمانی که کلید واژه مد نظر خود را در ابزار جستجوی کلمات کلیدی وارد می کنید؛ شما با کلمات کلیدی دیگر، سوالات رایج و موضوعات مشابهی مواجه می شوید که به آن ها توجه نکرده بودید.

بیایید از مثال گل فروشانی که درگل آرایی مراسم عروسی تخصص دارند؛ استفاده کنیم. نوشتن کلمات «گلفروش» و «عروسی» در ابزار جستجوی کلمات کلیدی، باعث می شود که با کلمات پر تکرار و پرطرفدار زیر مواجه شوید:

  • گل عروسی
  • دسته گل عروس
  • مغازه گل فروشی عروس

هنگام پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب برای محتوای خود، متوجه خواهید شد که تعداد جستجوی این کلمات، با یکدیگر بسیار متفاوت است. احتمالاً شما می خواهید از کلید واژه هایی استفاده بکنید که بیشترین تکرار را دارند؛ ولی بهتر است از کلماتی استفاده کنید که کمتر جستجو شده اند. یکی از مزایای این کار، رقابت کمتری است که در کلمات کم جستجو وجود دارد.

از آن جایی که کلمات کلیدی با تعداد جستجوی بالا و پایین، هر دو برای سایت شما مزایایی دارند؛ بنابراین، دانستن چیزهایی در مورد تعداد جستجوی کلمات کلیدی، به شما کمک می کند تا کلید واژه های خود را اولویت بندی کنید و عباراتی را انتخاب کنید که برای وبسایت شما عملکرد بهتری دارند.

کلمات کلیدی تا چه حدی جستجو می شوند؟

یافتن تعداد جستجوها

هرچه تعداد جستجوها برای یک کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی، بیشتر باشد؛ برای رسیدن به رتبه بندی یا رنکینگ بهتر، کارهای بیشتری باید انجام داد. برندهای بزرگ، معمولا 10 نتیجه اول نتایج جستجو را به خود اختصاص داده اند. بنابراین، اگر تازه کار هستنید و می خواهید روی همین کلمات کلیدی پرطرفدار، کار کنید؛ باید تلاش زیادی کنید تا به نتیجه برسید.

در نظر داشته باشید که این موضوع به این معنی نیست که به هیچ وجه نباید سمت کلمات کلیدی پر طرفدار برید. چرا که تجربه ثابت کرده با استفاده از یک استراتژی درست و همچنین تلاش می توان به بهترین برند ها رسید و حتی از آن ها هم بهتر بود و رتبه های بهتری دریافت کرد.

معمولا، هر چه تعداد جستجوهای یک کلمه بیشتر باشد؛ رقابت و تلاش بیشتری برای رسیدن به رتبه های برتر جستجو نیاز است. در بسیاری از مواقع، به نفع شماست که از کلمات خاص تر و کم رقابت تری استفاده بکنید تا بتوانید رتبه های بهتری را در نتایج جستجو به خود اختصاص بدهید. در قوانین سئو، به این عبارات، کلمات کلیدی بلند (Longtail)، گفته می شود.

کلمات کلیدی بلند چیست؟

آیا داشتن اولین رتبه، برای کلمه کلیدی «کفش»، نتیجه فوق العاده ای نیست؟

داشتن اولین رتبه برای کلید واژه ای که تعداد 50000 جستجوی ماهیانه را نشان می دهد؛ عالی به نظر می رسد؛ اما در واقعیت، این تعداد، تنها بخش محدودی از تمام جستجوهای انجام شده در وب را تشکیل می دهند. در حقیقت، ممکن است کلمات کلیدی با تعداد جستجوهای بالا، نشان دهنده محتوایی مبهم باشند.  اگر شما از این نوع کلمات کلیدی استفاده بکنید؛ ممکن است بازدید کنندگانی به سایت شما جذب شوند که محتوای شما با هدف آن ها مطابقتی ندارد. در ادامه اتفاقی که می افتد این است که این بازدیدکنندگان اعتمادشان به وب سایت شما را از دست می دهند و دیگر به وب سایت شما باز نمیگردند.

موتور های جستجو بسیار هوشمند هستند و هر روز به سمت هوشمندی می روند اما این به معنی کامل بودن آن ها نیست.آیا تا به حال کلمه پیتزا را در گوگل جستجو کرده اید؟به نظر شما موتور های جستجو از کجا می توانند منظور شما را از این کلمه بفهمند و بهترین نتیجه را به شما نشان دهند؟ موتور های جستجو برای این راه حل سعی می کنند به بیشتری سوالات پرسیده شده در مورد این کلمه پاسخ بدهند مثلا آن ها توانند ارزش غذایی پیتزا را برای شما نمایش دهند؟ آیا میخواهید یک پیتزا سفارش دهید؟رستورانی خوب پیدا کنید تا خانواده خود را به آن دعوت کنید؟و... هم اکنون این بهترین راه حل است که موتور های جستجو پاسخ بیشترین سوالات پرسیده شده با محوریت کلمه پیتزا را برای شما نمایش دهند.

اگر به دنبال پیتزا هستید گوگل فکر میکند شما می توانید به همبرگر، چیزبرگر ، ساندویچ و... نیز علاقه داشته باشید پس آن ها را نیز به شما پیشنهاد می دهد.

آیا قصد شما برای پیدا کردن یک مکان برای صرف پیتزا برای ناهارتان هست؟ می توانید به سادگی آن را پیدا کنید...

75 درصد مابقی صفحه نیز موارد پر بازدید دیگر در مورد پیتزا هست.

هرگز نقش کلمات کلیدی کم جستجو شده را دست کم نگیرید. استفاده از کلمات کلیدی بلند با تعداد جستجوهای کمتر، معمولا نتایج بهتری به دنبال خواهد داشت. زیرا کاربران به دنبال اهداف خاص تری در جستجویشان هستند. برای مثال، کسی که به دنبال کلمه «کفش» می گردد؛ احتمالاً فقط قصد وبگردی را دارد. ولی کاربری که « بهترین قیمت کفش قرمز زنانه اسپورت» را جستجو می کند؛ به احتمال زیاد آماده خرید کردن است.

طلای سئو

سوالات طلای کشف نشده سئو هستند.کشف سوالاتی که مخاطبینتان از شما می پرسند و اضافه کردن آن به سوالات متداول وب سایتتان می تواند برای شما ترافیک ارگانیک و باورنکردنی ای ایجاد کند.

ایجاد برنامه های راهبردی متناسب با تعداد جستجوها

حالا شما در این مرحله، کلمات کلیدی مناسب برای وبسایت خود انتخاب کرده اید و تعداد دفعات جستجویشان را توسط کاربران می دانید. در این مرحله، می توانید با نگاه کردن به رقبا و توجه به جستجوهایی که با تغییر فصل ها و مکان ها رخ می دهد؛ برنامه ریزی بهتری داشته باشید.

 برنامه ریزی مورد نظر می تواند در راستای اهداف تعیین شده باشد. در این راه می توانید از رقبای خود کمک بگیرید!!! رقبای شما بدون اینکه متوجه شوند به راهی به شما کمک می کنند. شما می توانید با آنالیز رقبا نقاط ضعف و قوت احتمالی خود را مشخص کنید و در راستای پیشبرد اهدافتان از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

کلمات کلیدی با توجه به شرایط رقبا

بعد از مرحله جستجو، شما احتمالاً تعداد زیادی کلمه کلیدی برای محتوای خود انتخاب کرده اید. اما از کجا بفهمید که باید ابتدا کدامیک را امتحان کنید؟ در پاسخ باید گفت که می توانید با کلمه کلیدی پر جستجویی کارتان را شروع کنید که رقبایتان از آن استفاده نکرده اند. همچنین، می توانید کلمات کلیدی که رقبایتان در آن ها فعال بوده اند را پیدا کنید و آن کلمات را به اولویت های پایین تر خود انتقال دهید. این روش، باعث می شود تا بتوانید روی کلمات کلیدی خاصی کار کنید که رقبایتان از آن ها غافل شده اند و همین می تواند راز موفقیت شما در آینده شود.

کلمات کلیدی وابسته به مناسبت ها

دانستن گرایش های فصلی و مناسبتی، در تولید یک محتوای مفید و جذاب، نقش بسزایی دارد. برای مثال، کلمه کلیدی «جعبه کریسمس»، در انگلستان از ماه اکتبر تا دسامبر به شدت افزایش پیدا می کند. بنابراین، بیشتر شرکت ها از ماه ها قبل روی این کلید واژه، برنامه ریزی می کنند تا بتوانند در آن ماه ها، رتبه خوبی را در این کلمه کلیدی و کلمات مرتبط به دست آورند.

کلمات کلیدی متناسب با مکان

شما می توانید کلمات کلیدی خود را بر روی یک شهر، منطقه یا کشور خاصی متمرکز کنید تا مناطق ویژه ای را هدف قرار دهید. برای بررسی محبوبیت کلمات کلید مختلف در مکان های متفاوت، می توانید از ابزار گوگل ترندز(google trends) کمک بگیرید. انتخاب کلمات کلیدی متناسب با مکان، به شما کمک می کند تا مطالب مفیدتری را به مخاطبان مد نظرتان ارائه دهید.

کدام فرمت با نیاز کاربران شما همخوانی دارد؟

در بخش دوم، فهمیدیم که با ابزار جستجوی کلمات کلیدی، چه اطلاعاتی در اختیار ما قرار می گیرد و متوجه می شویم که کاربران، از چه کلماتی برای جستجوهایشان استفاده می کنند. فرمتی که گوگل برای نمایش نتایج جستجو استفاده می کند؛ نشانه ای از فرمت مورد علاقه کاربران است. البته ممکن است یک کلمه کلیدی به هزارن روش نوشته شود. ما در اینجا، به چند مورد اشاره می کنیم تا مسئله برایتان شفاف تر شود.

  • 1-جستجو در مورد اطلاعات خاص: کاربران به دنبال اطلاعاتی خاص هستند. مانند نام یک برند خاص، یک فرد مشهور یا ارتفاع یک برج شناخته شده.

  • 2-آگاهی ازآدرس مجازی: کاربران می خواهند به صفحه خاص در اینترنت بروند. مانند فیسبوک یا صفحه اصلی MOZ .

  • 3-جستجوهای تراکنشی: کاربران به دنبال انجام یک کار خاص هستند. مانند خرید بلیط هواپیما یا گوش دادن به یک آهنگ.

  • 4-جستجوهای تجاری: کاربر می خواهد محصولات را با هم مقایسه کند و بهترین انتخاب را براساس نیازهایش داشته باشد.

  • 5-جستجوی محلی: کاربر می خواهد یک محل خاص را پیدا کند. مثلا نزدیک ترین کافی شاپ، دکتر یا نزدیک ترین سینما به مکانی که در آن قرار دارد.
 

مهمترین گام در جستجوی کلمات کلیدی، بررسی کارآمد بودن کلمه کلیدی و درک نیاز کاربران از جستجوی آن کلمه است. پس، اگر می خواهید بدانید که مخاطبانی که هدف شما هستند؛ به دنبال چه کلماتی بوده اند؛ از ابزار جستجوی کلمات کلیدی استفاده کنید. گوگل، رفتار تریلیون ها کاربر را برای ارائه مطلوب ترین محتوا برای هر کلید واژه، ارزیابی می کند و سپس بهترین نتایج را به شما نشان می دهد.

برای مثال کلمه "لباس":

با توجه به نتایج بدست آمده توسط گوگل بسیاری از افراد که کلمه "لباس" را جستجو کرده اند به دنبال خرید آنلاین لباس هستند. پس برای آنان وب سایت هایی که بتوانند به راحتی از آن "لباس" خریداری کنند را نمایش می دهد.

همچنین اگر GPS دستگاهتان را روششن کنید گوگل با استفاده از آن می تواند فروشندگان محلی را نیز باری شما نمایش دهد تا با حضور در این فروشگاه ها بتوانید از آن خریداری کنید.

اگر جستجو مبهم باشد گوگل بعضی اوقات "refine by" را برای کمک به جستجوگران نمایش می دهد. با این کار گوگل متوجه می شود نتایجی که به جستجوگران ارائه می دهد چ میزان بدرد بخور بوده است.

گوگل طیف وسیعی از نتایج جستجو را با توجه به عبارت مورد جستجویتان، برایتان به نمایش می گذارد. بنابراین، اگر کلمه کلیدی مخصوصی را در ذهنتان دارید؛ به نتایج جستجو توجه کنید تا بفهمید چه نوع محتوایی باید تولید کنید.

ابزارهای مفید برای تشخیص تعداد کلمات کلیدی جستجو شده

یک کلمه کلیدی، تا چه حد باعث افزایش اعتبار سایت شما می شود؟ ابزارهای آورده شده در این مقاله، به شما کمک می کنند تا بتوانید به پاسخ این سوال برسید. شما می توانید از این ابزارها کمک بگیرید و کلمات کلیدی مناسبی را برای وب سایتتان انتخاب نمایید.

ـ Moz Keyword Explore: کلمه کلیدی مد نظرتان را در کادر موجود، تایپ کنید. شما با این کار، در مورد تعداد جستجوهای ماهانه این کلید واژه اطلاعاتی کسب خواهید کرد. این ابزار قسمتی با نام Difficulty دارد که سخت بودن کسب رتبه در یک کلمه کلیدی خاص را به ما نشان می دهد. هر چه امتیاز یک کلمه کلیدی بالاتر باشد؛ کسب رتبه در آن کلمه کلیدی سخت تر است و به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد.

ـ Google Keyword Planner: این ابزار از نخستین ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی بوده است و اطلاعات مربوط به تعداد جستجوها را در دسته های بزرگتری بخش بندی می کند. بنابراین نمی توان تعداد جستجوها را به طور دقیق با همدیگر مقایسه کرد.

ـ Google Trends: این ابزار به شما کمک می کند تا جستجوی کلمات کلیدی را در فصل ها و مکان های مختلف ببینید. برای مثال، ایده های جذاب یرای هالوین در هفته های قبل از هالوین اوج می گیرد.

ـ Answer The Public: این ابزار رایگان است و معمولاً برای کلمات کلیدی خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

ـ SpyFu Keyword Research Tool: این ابزار اطلاعاتی در مورد کلمات کلیدی قابل رقابت را برایتان ارائه می دهد.

ـ Google Correlate: این ابزار برعکس Google Trends عمل می کند. در واقع، به کمک این ابزار می توانید کلمات کلیدی را بیابید که تعداد جستجوهای آن ها، همانند کلمات کلیدی مورد نظر شماست. این ابزار نیز رایگان است.

کلام آخر

اکنون می دانید چگونه کلمه کلیدی مخاطب مورد نظر خود را پیدا کنید و با استفاده از آن محتوایی تولید کنید که به پیشرفت و افزایشش رتبه سایتتان منجر شود. سعی کنید از آن استفاده کنید. خواندن این مقاله با اینکه اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیارتان قرار می دهد اما به معنی کامل بودن شما در زمینه انتخاب کلمات کلیدی نیست.یادتان باشید که یادگیری کلید موفقیت هست. منتظر مقالات بعدی ما در فراموج باشید...

 

مقالات مرتبط

everything-about-search-engines
همه چیز در مورد موتور های جستجو - [قسمت اول]

اگر میخواهید بدانید موتور های جستجو چگونه عمل می کنند حتما این مقاله را از دست ندهید. در اتمام این فصل شما خواهید آموخت تا به جای مقابله با موتورهای جستجو باید با آن ها دوست باشید . چرا که دوستی با موتور های جستجو همیشه برای شما مفید خواهد بود.

how-search-engines-operate
همه چیز درباره موتورهای جست و جو-(قسمت دوم)

آیا از نقشه سایت (site map) استفاده می کنید؟ آیا کراولرها)خزنده های گوگل) در هنگام تلاش برای دسترسی به URL شما با خطا مواجه می شوند؟ ارور 4xx و 5xx چیست؟ریدایرکت 301 چیست؟ آیا امکان دارد صفحات از ایندکس حذف شوند؟متا تگ چیست؟

تاثیر محتوا بر سئو سایت چه قدر است؟RankBrain چیست؟تاثیر Google My Business در سئو سایت چه قدر است؟

برچسب ها: سئو

دوست دارید به اشتراک بذارید از طریق:

نظرات

  • اکبر جلالیان
    20 شهریور 1398

    برای تعیین کلمات کلیدی بلند راه حل خاصی مدنظر هستش ؟؟

    پاسخ
    فراموج
    23 شهریور 1398

    سلام روز بخیر ،
    یکی از راه های دستیابی به کلمات کلیدی بلند استفاده از پیشنهاد هایی است که خود گوگل به شما در انتها سرچ میده. برای استفاده بهتر نیز میتوانید از ابزار های جانبی همانند kwfinder استفاده کنید. 

    پاسخ
  • شقایق مرادی
    23 شهریور 1398

    ابزار هایی که معرفی کردین رایگان هستن یا باید اشتراک تهیه کنیم ؟

    پاسخ
    فراموج
    24 شهریور 1398

    سلام روز بخیر ،
    برخی از این ابزار ها رایگان بوده و برای برخی دیگر باید اشتراک تهیه نمایید . 

    پاسخ
  • علیرضا محمدی
    24 شهریور 1398

    برای تعیین کلمات کلیدی فقط kwfinder وجود داره /؟

    پاسخ
    فراموج
    25 شهریور 1398

    سلام روز بخیر 
    برای تعیین و یافتن کلمات کلیدی ابزار های زیادی وجود داره که میشه به kwfinder , google trends ,  Keyword Tool IO , .... اشاره کرد . برخی از این ابزار ها رایگان و برخی دیگر نیاز به تهیه اشتراک دارند. 

    پاسخ
  • طناز مهدوی
    30 مهر 1398

    برای شناسایی کلمات کلیدی رقبا راه حلی پیشنهاد دارین ؟

    پاسخ
    فراموج
    2 آبان 1398

    سلام روز بخیر
    برای اینکه کلمات کلیدی رقباتون رو شناسایی کنید میتونین از ابزار های Alexa استفاده کنین که در نسخه رایگان هم چندین کلمرو به شما پیشنهاد میده. 

    پاسخ
  • نسترن بهرامی
    4 آبان 1398

    سلام برای کلمات کلیدی متناسب با مکان میشه مثال بزنید دقیقا چی مد نظرتون هست ؟

    پاسخ
    فراموج
    6 آبان 1398

    سلام روز بخیر
    برای کلمات کلیدی با مکان میشه به مثال هایی از قبیل : فروش کتانی ارزان قیمت در تهران، هتل های لوکس در مشهد و ... اشاره کرد . 

    پاسخ
نظر خود را وارد نمایید