استانداردهای طراحی سایت چ...

10 مورد از استانداردهای طراحی سایت

اگرچه استانداردهای طراحی سایت برای بازاریاب ها چندان اهمیتی ندارد، اما برای طراحان وب، بسیار مهم و چالش برانگیز هستند.

"مجموعه قوانین استانداردهای وب" شامل استانداردهای طراحی وب و گزیده ای از بهترین روش است. در واقع مجموعه ای از قوانینی است که طراحان وب از آن ها پیروی می کنند و در عین حال می دانند که مطابق با انتظارات بازدید کنندگان است. بهتر است بگوییم راهنمایی هایی برای وضوح و قابلیت استفاده بیشتر.

 

اما استاندارد واقعا چیست؟

برای پاسخ به این سؤال، فهرستی از 10 استاندارد طراحی وبسایت را جمع آوری کرده ایم، سپس 50 وب سایت برتر بازاریابی را بررسی کردیم تا ببینیم این استانداردها واقعاً چقدر "استاندارد" هستند.

به نکات زیر توجه نمایید:

استاندارد: بیشتر از 80٪ وب سایت ها از یک رویکرد طراحی استفاده می کنند.

قوانین: 50 - 79٪ وب سایت ها از یک سری قوانین طراحی مشابه استفاده می کنند

سردرگمی: کمتر از 49٪ وب سایت ها داراری این فاکتور هستند، هیچ رویکرد طراحی واحدی در موردشان وجود ندارد.

توجه: سایت های موجود در این تحقیق برترین وب سایت های بازاریابی در قسمت "تجارت> بازاریابی و تبلیغات" در سایت الکسا هستند.

استانداردها

1. لوگو وبسایت در قسمت بالا سمت چپ

100٪ از وب سایت های مورد مطالعه دارای یک لوگو قابل کلیک در گوشه سمت چپ بالای هر صفحه در وب سایت بودند. این یک "استاندارد" است!

 

2. قسمت تماس با ما در سمت راست بالا

در 44٪ از وب سایت ها گزینه ی تماس با ما یا لینک آن در گوشه سمت راست بالای هر صفحه قرار دارد. اگرچه این مورد بسیار رایج است و جز بهترین اقدامات است، اما نمی توان آن را استاندارد به حساب آورد.( البته این مختص وب سایت های خارجی می باشد در وب سایت های فارسی قسمت تماس با ما در گوشه ی چپ سایت قرار دارد.)

3. راهنمایی صفحه های اصلی در قسمت بالا

88٪ از وب سایت ها لینک های صفحات اصلی را به صورت افقی در بالای صفحه قرار داده اند که باعث می شود تا این مورد نیز یک استاندارد طراحی وب باشد.

4. اسلاید شو در صفحه اصلی

32٪ از وب سایت ها دارای اسلاید شو در صفحه اصلی هستند که  شامل مجموعه ای از تصاویر و پیام های در حال حرکت می باشد. این اسلاید شو ممکن است به صورت افقی یا چرخشی باشد.

البته طراحان دقت زیادی در این زمینه به کار می برند، زیرا به نظر می رسد تعداد زیادی از سایت ها به جای تصاویر در حال حرکت، از یک تصویر برجسته و ثابت استفاده می کنند.

تحقیقات در مورد اثربخشی هر دو گزینه پیچیده شده و نتایج متفاوت است!

پس چاره چیست؟ شما به عنوان یک طراح یا صاحب سایت، بهترین گزینه را برای سایت، مطالب و بازدید کنندگان خود انتخاب کنید.

 

5. شعار کسب و کاردر بالای صفحه اصلی

80٪ وب سایت های بازاریابی جمله یا عبارتی صریح، شبیه به یک شعار دارند که در صفحه اصلی قرار می گیرد. بنابراین اکثر وب سایت ها شعار خود را برای بازدید کنندگان در بالاترین قسمت صفحه اصلی می نویسند.

اندازه ی این جمله باید چگونه باشد؟ طراحان وب به شما می گویند که اندازه استانداردی برای مرورگرها وجود ندارد. بنابراین، استاندارد واحدی هم وجود ندارد. گرچه برخی از عناصر طراحی در صفحات وب سایت ها زیاد ظاهر می شوند و بدون اسکرول کردن، برای اکثر بازدید کنندگان قابل مشاهده هستند.

 

6. کلید های call to action در صفحه ی اصلی

78٪ از وب سایتها از گزینه های call to action در بالای صفحه اصلی استفاده می کنند. این درصد بالا نشان می دهد تا این اصل به احتمال زیاد یک "قانون" است.

7. امکان جستجو در بالای صفحه

54٪ وب سایت ها دارای ویژگی جستجو در بالای صفحه هستند. البته جای تعجبی هم نیست. ابزارهای جستجو ضروری نیستند مگر اینکه وب سایتی دارای مقدار زیادی محتوا باشد. از سوی دیگر یک ابزار جستجو برای وب سایت های به هم ریخته و ضعیف، مثل یک عصا عمل می کند.

8. گزینه ثبت نام در پایین صفحه

24٪ از وب سایت ها به بازدید کنندگان این امکان را می دهند که با ثبت ایمیل خود عضو سایت شده و اخبار و آپدیت های جدید را دریافت کنند. این روش برای جمع آوری آدرس های ایمیل است، اما یک قانون یا استاندارد به حساب نمی آید.

9. آیکن های شبکه های اجتماعی در پاورقی

72٪ از وب سایت ها شامل آیکن های مربوط به شبکه های اجتماعی در پایین صفحات هستند. پس می توان گفت این مورد هم از عناصر اصلی استاندارد های طراحی وبسایت است. 26٪ از وب سایت ها هم آیکون های شبکه های اجتماعی را به صورت برجسته در بالای صفحه قرار میدهند.

این آیکون ها چه در بالای صفحه باشند وچه در پایین صفحه، کلیک کردن روی هر یک از آن ها، بازدید کننده را به سایت رسانه های اجتماعی راهنمایی می کند. به همین دلیل، این عنصر طراحی  می تواند برای شما ترافیک بازدید، افزایش رتبه و یا برعکس نتایج منفی به همراه داشته باشد. توصیه می کنیم آیکون های رسانه های اجتماعی را در پاورقی اضافه کنید. برای اینکه نشانه های بصری حالت دلزدگی نداشته باشند، بهتر است رنگ کامل آیکون ها فقط پس از قرار گرفتن نشانگر موس توسط بازدید کننده بر روی آیکون، ظاهر شود.

 

10. طراحی ریسپانسیو

68٪ وب سایت ها با استفاده از طراحی سایت ریسپانسیو، با تمامی دستگاه ها از جمله  موبایل و تبلت سازگار هستند. این اتفاق (بدون توجه به مدل تلفن، لپ تاپ یا تبلت) تجربه خوبی برای بازدید کنندگان است.

انجام طراحی پاسخگو ترکیبی از طراحی و برنامه نویسی است که پس از ساخت یک سایت، آن را اضافه می کنید و البته چندان آسان هم نیست . بیشتر اوقات، در طراحی مجدد وبسایت این اتفاق می افتد و شاید به همین دلیل باشد که طراحی پاسخگو جزوی از قوانین به شمار می رود و یک استاندارد نیست.

طراحی پاسخگو سال ها بهترین شیوه بوده است. خوشبختانه اخیرا این امر رایج تر شده است و انتظار می رود تا این ویژگی در نهایت یک استاندارد باشد.

 

نکته قابل توجه: سایت های موجود در این تحقیق، سایت های بزرگ و معروف هستند که تعداد زیادی صفحه و کسب و کار های متنوع دارند. برخی از جنبه های طراحی سایت های بزرگ (ابزار جستجو، برچسب های راهنمایی عمومی) ممکن است برای وب سایت های بازاریابی کوچک تر کارایی نداشته باشد.

 

طراحی وبسایت سفارشی

بدیهی است که همه استانداردهای طراحی از این پس "استاندارد" نیستند. به جز جای قرار دادن لگو، راهنمایی صفحه های اصلی و شعار وبسایت، هیچ استانداردی برای طراحی وب وجود ندارد.

Andy S. Tanenbaum ، مهندس کامپیوتر می گوید: نکته جالب در مورد استانداردها این است که شما قدرت انتخاب بسیار بالایی دارید.

قانون های طراحی وب شامل کلید های call to action ، ابزار جستجو در بالای صفحه، آیکون شبکه های اجتماعی در پاورقی و طراحی وب پاسخگو است.

سایر ویژگی های طراحی هم می توانند بهترین شیوه محسوب شود، اما ممکن است مورد استفاده اکثر وب سایت ها نباشد. طراحی وب برای مشاغل مختلف و مخاطبان آن ها می تواند متفاوت باشد.

 

بینش عملی برای طراحان وب

طراحی مطابق با استانداردها، روشی آسان برای برآورده کردن انتظارات مخاطبان شماست. مخاطبان پس از میلیون ها وبسایت دیگر به وبسایت شما رسیده اند. پس آن ها دقیقا می دانند که  کجا باید دنبال چه چیزی باشند. نقش مهم اصول اولیه دیجیتال مارکتینگ را ندیده نگیرید.

 

استانداردهای برند

رنگ ها، نوع و لحن هر کسب و کاری مخصوص به خودش است. شما باید یک سبک مشخص برای وب سایت خود داشته باشید و طبق آن پیش بروید.

استانداردهای کد گذاری

وب سایت ها باید با استفاده از استانداردهای برنامه نویسی و اعتبارسنجی W3C نوشته شوند. با انجام این کار سایت ها در مرورگرها به درستی نمایش داده می شوند.

استانداردهای دستیابی

دسترسی به اطلاعات یکی از حقوق اساسی بشر است. این امر توسط مجمع حقوق بشر در سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است. از این استانداردها پیروی کنید تا سایت شما برای همه قابل دسترسی باشد.

 

قانون ها و استاندارد های طراحی وبسایت ساده و مختصر هستند. اگر هر یک از این قوانین را زیر پا بگذارید، باید عمدا و با یک دلیل بسیار خوب این کار را انجام دهید و هم چنین خود را برای تاثیرات غیرمنتظره ی آن آماده کنید.

 

اکنون که این مقاله را تا انتها مطالعه کردید آیا وب سایت شما از بهترین روش ها پیروی کرده و یا قوانین را می شکند؟ !!

مقالات مرتبط

برچسب ها:

دوست دارید به اشتراک بذارید از طریق:

نظرات

  • متین اقوامی
    24 شهریور 1398

    چطور میتونیم سایتمون رو ریسپانسیو کنیم ؟

    پاسخ
    فراموج
    25 شهریور 1398

    سلام روز بخیر
    برای ریسپانسیو کردن سایت باید از قطعه کدهای خاصی استفاده بشه که این کار توسط تیم فنی صورت میگیره . 

    پاسخ
  • عرفان احمدی
    25 شهریور 1398

    راهی وجود داره که بتونیم ببینیم سایتمون استاندارد های لازم رو داره یا نه ؟

    پاسخ
    فراموج
    27 شهریور 1398

    سلام روز بخیر،
    برای این کار سایت های زیادی وجود داره که برخی از اون ها عبارت اند از : GtMetrix , developers google  و ....

    پاسخ
  • محمد پوعابد
    6 مهر 1398

    برای طراحی دکمه کال تو اکشن مهم هست که به چه رنگی و در کجای صفحه استفاده شود ؟

    پاسخ
    فراموج
    7 مهر 1398

    سلام روز بخیر 
    برای استفاده از دکمه کال تو اکشن باید به یه سری از نکات و ریزه کاری ها توجه کنیم . همچنین میتوانید با مطالعه روانشناسی رنگ ها اطلاعاتی بدست اورید. 

    پاسخ
  • پویا مقتدری
    7 مهر 1398

    مرسی از زحماتتون .

    پاسخ
    فراموج
    8 مهر 1398

    سلام روز بخیر 
    ممنون از شما که وقت گذاشتید. برای دیدن سایر مقالات اینجا کلیک کنید. 

    پاسخ
  • سارا مقانلو
    18 مهر 1398

    سلام خدمت شما این ویژگی هایی که شما گذاشتین رو اگر چند موردش رو رعایت نکنیم اتفاق خاصی میفته و مشتریان ما از دست میرن ؟

    پاسخ
    فراموج
    20 مهر 1398

    سلام روز بخیر
    شاید اتفاق خیلی خاصی نیفته اما این نتایج از آزمایش هایی به وجود اومده که دوستان انجام دادن و بهتر هست که انجام بدین. 

    پاسخ
  • طاهره جوادی
    8 آبان 1398

    سلام اطلاعاتی که GTmetrix در اختیار ما میذاره کاملا درست هست یا اینکه اشتباه هستش؟

    پاسخ
    فراموج
    11 آبان 1398

    سلام روز بخیر
    اطلاعاتی که GTmetrix  در اختیار ما میذاره اطلاعتی هست برای بهبود سایت که قالبا درست هست و شما میتونین با استناد به اون به بهینه سازی سایتتون بپردازید. 

    پاسخ
نظر خود را وارد نمایید