سئو داخلی [ قسمت اول ]

off-page-seo

سئو داخلی

تا به حال که متوجه شدید بازار هدفتان چگونه جستجوی خود را انجام می دهد، وقت آن رسیده که وارد مبحث سئو داخلی شویم، تا صفحاتی بسازیم که به سوالات جستجو کنندگان پاسخ دهد. سئو درون صفحه ای چند وجه دارد و از محتوا گرفته تا شکل ها و متا تگ ها را شامل می شود، در مقالات آینده  درباره بهینه سازی فنی بیشتر صحبت خواهیم کرد. آماده باشید که زمان خلق محتوا فرا رسیده است.

محتوای خودتان را خلق کنید

در فصل قبل جستجو کلمات کلیدی روش هایی آموختیم تا کشف کنیم که مخاطبانمان چگونه محتوای شما را جستجو می کنند. حالا زمان آن فرا رسیده که آموخته هایمان را عملی کنیم. در اینجا یک طرح ساده داریم تا برای اعمال کلمات کلیدی از آن پیروی کنید.

1. کلمات کلیدی را بررسی کنید و آن ها را در دسته هایی با موضوعات و اهداف مشابه گروه بندی کنید. برای هر کلید واژه صفحه ای جدا خلق کنید، این گروه ها صفحات شما در آینده خواهند بود.

2. اگر قبلاً این کار را انجام نداده اید، برای تشخیص نوع و فرمت محتوایتان، SERP(Search Engine Result Page)  را برای هر کلمه کلیدی یا گروهی از کلمات کلیدی مورد ارزیابی قرار دهید. برخی از ویژگی های صفحه های دارای رتبه خوب را یادداشت کنید:

•          محتوای آن ها بلند است یا کوتاه و خلاصه؟

•          آیا با عکس و یا ویدیو پر شده اند؟

•          آیا محتوا به صورت فهرست قالب بندی شده است؟

3. از خودتان بپرسید که " چه کاری می توانم انجام دهم تا صفحه من بهتر از صفحاتی شود که برای کلمه کلیدی مورد نظر رتبه بندی شده اند؟"

سئو درون صفحه ای به شما این اجازه را می دهد که تحقیقات خود را به محتوایی تبدیل کنید که مخاطب دوست دارد. فقط که از افتادن در دام تاکتیک‌ های بی‌ارزش اجتناب کنید که بیشتر از کمک، آسیب می رسانند!

تاکتیک های کم ارزش

به هیچ وجه سمت تاکتیک های کم ارزش نروید .محتوای وب سایت شما باید برای پاسخ به سوالات کاربران، هدایت آن‌ ها از طریق سایت و کمک به آن‌ ها برای درک هدف سایت، طراحی شده باشد. محتوا نباید فقط برای گرفتن رتبه بالاتر خلق شود. رتبه بندی وسیله ای برای رسیدن به هدف است و هدف، کمک به کاربران است. اگر این کار را انجام دهید ممکن است در دام محتوای بی کیفیت بیافتید.

برخی از این تاکتیک ها درمقاله همه چیز در مورد موتور های جستجو معرفی شده اند، شما می توانید تمامی موارد فوق را کاملا در مقاله مورد نظر مطالعه کنید. بیایید نگاه عمیق تری به برخی از تاکتیک های کم ارزش که باید از آن ها اجتناب کنید، بیاندازیم.

محتوای بی ارزش

در حالی که داشتن صفحه ای خاص برای هر موضوع امری رایج است، استراتژی قدیمی محتوا این بود که برای هر بار تکرار کلمه کلیدی صفحه ای جداگانه خلق می کردند، تا بتوانند برای آن موضوع خاص در صفحهات برتر، رتبه بگیرند.

به عنوان مثال، اگر شما لباس عروس می فروختید، احتمالاً صفحه های جدا برای لباس های عروس، پیراهن های عروس، لباس های عقد، پیراهن های عقد ایجاد می کردید؛ حتی اگر محتوای همه این صفحات یکسان بود. تاکتیک مشابه برای کسب و کارهای محلی این بود که چندین صفحه برای شهر یا منطقه ای که میخواستند مشتری بگیرند؛ می ساختند. این صفحات معمولاً محتوای یکسان یا بسیار مشابهی داشتند، با موقعیت مکانی که یکسان بود.

واضح است که تاکتیک های این چنینی برای مخاطبان مفید نیستند، پس چرا ناشران این کار را انجام می دادند. گوگل قبلاً به این خوبی نمی توانست ارتباط بین کلمات و اصلاحات را متوجه شود.

همین کار باعث شد که وب با هزاران محتوای بی کیفیت پر شود، امّا در سال 2011 گوگل با ارائه الگوریتم گوگل پاندا همه این صفحات را مورد بررسی مجدد قرار داد. این الگوریتم، صفحاتی که محتوای بی کیفیت داشتند را جریمه کرد. این کار باعث شد تا صفحاتی که محتوای با کیفیت داشتند رتبه های بالاتری در SERP بگیرند. گوگل امروزه نیز به این کار ادامه می دهد و محتوای بی کیفیت را به رتبه های پایین تر تنزل می دهد و محتوای با کیفیت را بالاتر می برد.

گوگل مشخص کرده است که به جای چندین صفحه ضعیف برای هر کلمه کلیدی، باید یک صفحه جامع داشته باشید.

محتوای تکراری

همانطور که از اسم آن پیداست، " محتوای تکراری" محتوایی است که از صفحه دیگری مستقیما کپی باشد.عده ای گام را فراتر نهاده و فقط با کپی کردن بخشی از مطالب و محتواهای سایر سایت ها، محتوا ایجاد می کند. این کار می تواند گرفتن محتوا و انتشار دوباره آن باشد یا با ایجاد تغییر جزئی همراه باشد.

دلایل قانونی فراوانی برای کپی کردن محتوا وجود دارد، بنابراین گوگل استفاده از تگ های rel = canonical را برای اطلاع دادن از عدم کپی بودن صفحه قرار داده تا با استفاده از آن به موتور های جستجو بگویید که این صفحه تکراری نیست. لازم نیست فعلاً در مورد این تگ چیزی بدانید، مهم‌ترین چیزی که اکنون باید به آن توجه داشته باشید این است که محتوای شما باید بیان و ارزش منحصر به فردی داشته باشد.

مجازات محتوای تکراری

از سمت گوگل هیچ مجازاتی برای محتوای تکراری وجود نخواهد داشت. به عنوان مثال اگر مقاله ای از یک خبرگزاری مانند آسویتدپرس تهیه کنید و در وبلاگ خود قرار دهید. ما مجازاتی از سمت گوگل روبرو نخواهید شد. با این حال گوگل نسخه های تکراری را فیلتر می کند . اگر دو یا چند قطعه از مطالب کاملا مشابه باشند،گوگل URL تکراری را در نتایج جستجو خود پنهان می کند در نظر داشته باشید که این یک پنالتی نیست این فیلتر کردن گوگل است.

کلوکینگ (Cloaking)

یکی از اصول پایه راهنمای موتور جستجو این است که همان محتوایی را که به کراولرهای موتور جستجو نشان داده می شود، برای بازدیدکنندگان نیز نشان داده شود. این بدین معناست که هرگز نباید متنی را در HTML وب سایتتان پنهان کنید که بازدیدکنندگان واقعی قادر به مشاهده آن نباشند.

وقتی این کار اجرا نمی شود، موتور جستجو آن را کلوکینگ می نامد و مانع از گرفتن رتبه خوب اینگونه صفحات در نتایج جستجو می شود. کلوکینگ به چندین روش و دلیل، هم در جهت مثبت و هم در جهت منفی انجام می شود. در زیر یک مثال را می بینید که در آن اسپاتیفای محتوای متفاوتی به گوگل و کاربران ارائه می دهد.

کاربران هنگام جستجو برای ارکستر ملی فیلارمونیک ، در Spotify در صورت عدم ورود به حساب شخصی صفحه را به این صورت مشاهده می کنند.

اما به هنگام ورود به حساب خود با صفحه ی بالا مواجه می شوید.

در برخی از موارد، ممکن است گوگل کارهایی که از نظر فنی کلوکینگ هستند را قبول کند، چرا که آن ها به تجربه کاربری مثبت کمک می کنند.

تکرار کلمات کلیدی

آیا تا کنون به شما گفته شده که باید (یک کلمه کلیدی خاص) را به تعداد X بار در یک صفحه به کار ببرید، و شما در عمل برای نحوه به کار گرفتن کلمه گیج شده اید؟ بسیاری از مردم به اشتباه تصور می کنند که اگر در صفحه شان X بار یک کلمه کلیدی را به کار ببرند، به طور خودکار رتبه صفحه بالاتر خواهد رفت. امّا حقیقت این است که، اگر چه گوگل به دنبال ذکر کلمات کلیدی و مفاهیم مرتبط در صفحات وب سایت شماست، خود صفحه نیز جدای از صرف به کارگیری کلمات، باید ارزشی ایجاد کند.

اگر صفحه‌ای برای کاربران ارزشمند باشد، به گونه ای نیست که گویی توسط یک ربات نوشته شده باشد، بنابراین کلمات و عبارات کلیدی شما به گونه‌ای که برای خوانندگان قابل ‌فهم باشد، ترکیب می شوند.

در زیر یک نمونه از یک صفحه با تکرار کلمات کلیدی آورده شده که از یک روش قدیمی دیگر استفاده می ‌کند:

خدمات پیاده روی سگ ها در لس آنجلس

همراه با کادری مجرب

"اگر به دنبال یک گرداننده سگ باتجربه در لس آنجلس هستید، به جای مناسب خود رسیده اید! در لس آنجلس سگ های زیادی از هر نوع و نژاد وجود دارد. بسیاری از افراد برنامه کاری پر مشغله ای دارند و وقت لازم برای پیاده روی سگ خود در لس آنجلس ندارند اما خدمات پیاده روی سگ ها در لس آنجلس برای کمک اینجاست."

پاراگراف بالا نمونه ای از استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در یک پاراگراف می باشد.

تولید محتوای خودکار

مسلماً یکی از بی کیفت ترین و بدتری محتوا ها، نوعی است که به صورت خودکار، یا با قصد دستکاری در رتبه‌ بندی موتور جستجو ایجاد شده ‌است.  این نوع محتوا علاوه بر بی کیفیت بودن به کاربران نیز کمکی نمی کند.

شما محتوایی را که خودکار تولید شده است را از خشک بودن آن تشخیص می دهید، و اینکه این محتوا در شما هیچ حسی ایجاد نمی کند. در واقع این محتوا از کلماتی تشکیل شده که توسط یک برنامه کنار هم چیده شده اند.

شایان ‌ذکر است که پیشرفت در یادگیری ماشین کمک کرده ‌است که تولید محتوای خودکار پرمایه تر شود و این امردر طول زمان بهتر نیز خواهد شد.

تاکتیک های با ارزش

 محتوای 10 برابری

برای به دست آوردن رتبه بهتر در نتایج موتور جستجو، هیچ راهکار سری وجود ندارد. گوگل زمانی به یک صفحه رتبه بالا می دهد که تشخیص دهد، آن صفحه بهترین پاسخ را به سوالات کاربران ارائه می دهد. امروزه در موتور های جستجو ، کپی نبودن محتوا، اسپم نکردن و خراب نبودن کافی نیست. صفحه شما باید بیشتر از هر صفحه دیگری برای کاربران ارزش فراهم کند.

در اینجا یک فرمول ساده برای تولید محتوا وجود دارد:

•          کلمه کلیدی که قصد دارید صفحه شما برای آن رتبه بگیرد را جستجو کنید

•          صفحاتی که برای آن کلمه کلیدی رتبه خوبی گرفته اند را یادداشت کنید

•          مشخص کنید که این صفحات چه خصوصیاتی دارند

•          محتوای ایجاد کنید که بهتر از آن است

ما دوست داریم آن را محتوای 10 برابری بخوانیم. اگر برای یک کلمه کلیدی، صفحه ای ایجاد کنید که بهتر از صفحاتی باشد که در نتایج جستجو نمایش داده می ‌شوند (برای آن کلمه کلیدی)، گوگل به شما پاداش خواهد داد، و از آن بهتر اینکه افراد به آن لینک خواهند داد ! ایجاد محتوای 10 برابری کار دشواری است، امّا سود آن را در ترافیک ارگانیک خواهید دید.

فقط به خاطر داشته باشید، که برای تعداد کلمات در یک صفحه، تعداد جادویی وجود ندارد. هدف ما باید تأمین رضایت کاربران باشد. برخی از درخواست ‌ها را می ‌توان به طور کامل و دقیق در 300 کلمه پاسخ داد در حالی که برخی دیگر ممکن است برای پاسخ مناسب به 1000 کلمه یا حتی بیشتر نیاز داشته باشند!

چرخ را دوباره اختراع نکنید!

اگر از قبل در وب سایت خود محتوا دارید، با ارزیابی آن می توانید مشخص کنید که صفحات مورد نظر به چه میزان ارزش دارند.پس از ارزیابی محتوا و صفحات می توانید مشخص کنی که بهتری راه برای آن حذف و ایجاد محتوا جدید است و یا می توانید محتوا مورد نظر را بهینه کرده و ارزش آن را افزایش دهید. در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان در مورد محتوایی که اکنون در وب سایت شما وجود دارد دوباره محتوا ننویسید و زمان خود را بر روی بهینه کردن آن قرار دهید.

 

NAP  یادداشتی برای کسب و کارها

اگر صاحب یک کسب ‌و کار هستید که با مشتریان خود در ارتباط هستید، حتماً نام تجاری ، آدرس و شماره‌ تلفن تان (NAP:Name, Address, Phone number) را به طور برجسته، دقیق، و منظم در کل محتوای سایت خود بگنجانید. این اطلاعات اغلب در پایین صفحه یا بالای صفحه یک وب سایت تجاری و نیز در قسمت "تماس با ما" نمایش داده می ‌شود.

اگر کسب‌ و کاری دارید که در چند مکان قرار دارد، بهتر است صفحات بهینه و منحصر به فرد برای هر مکان بسازید. برای مثال، تجارتی که مکان ‌هایی در تهران، تبریز و اصفهان دارد باید یک صفحه برای هر کدام داشته باشد:

example.com/tehran

example.com/tabriz

example.com/Esfahan

هر صفحه باید منحصراً برای آن مکان بهینه شود، بنابراین صفحه تهران حاوی محتوای منحصر به فرد در مورد موقعیت مکانی تهران، نام تجاری، آدرس و شماره تلفن تهران، و حتی ضمانت نامه خاص برای مشتریان تهران خواهد بود. اگر برای کسب و کارتان ده‌ها، صدها یا حتی هزاران مکان وجود داشته باشد، یک ویجت فروشگاه یاب (store locator widget) می‌تواند به شما کمک کند تا علاوه بر معرفی شعبه های خود کاربرانتان را نیز از سردرگمی دربیاورید.

سئو محلی در برابر سئو بین المللی

به خاطر داشته باشید که تمام کسب و کارها در سطح محلی و در واقع مطابق با آن آنچه ما "سئو محلی" می نامیم، فعالیت نمی کنند. بعضی از کسب و کار ها می خواهند مشتریانی در سطح ملی (مثلا در سراسر ایران) و بعضی از آن ها می خواهند مشتریانی از کشورهای مختلف داشته باشند (سئو بین المللی). به عنوان مثال Moz.com را در نظر بگیرید. آموزش ها و خدماتی که در این سایت ارائه می شود به مکان خاصی محدود نشده است، در حالی که یک کافی شاپ در محل خاصی خدمات خود را انجام می دهد، در نتیجه مشتریان باید به آن محل بروند تا بتوانند قهوه های خود را دریافت کنند.

در این حالت، کافی شاپ ها باید وب سایت شان را برای مکان فیزیکی خودشان بهینه سازی کنند در حالی که هدف آموزش های سئو در سایت Moz، مخصوص یک مکان خاص مثلا تهران نیست بلکه می تواند به کشورهای دیگر نیز خدمت رسانی کند.

اینکه چگونه سایت خود را بهینه سازی کنید تا حد زیادی به مخاطبین شما بستگی دارد، پس مطمئن شوید که هنگام قرار دادن محتوای وب سایت آن‌ها را در نظر می گیرید.

کلام آخر

امیدواریم بعد از انجام کار دشوار تولید محتوایی که 10 برابر بهتر از رقبایتان است، هنوز هم انرژی داشته باشید. برای کامل شدن صفحه باید چند کار دیگر هم انجام دهید! در بخش بعدی، ما درباره دیگر روش های بهینه سازی داخلی که صفحه شما نیاز دارد صحبت خواهیم کرد، همچنین مباحث نام گذاری و سازمان دهی محتوا را بررسی خواهیم نمود. پس منتظر دیگر مقالات از تیم تحریریه فراموج باشید.

مقالات مرتبط

how-search-engines-operate
همه چیز درباره موتورهای جست و جو-(قسمت دوم)

آیا از نقشه سایت (site map) استفاده می کنید؟ آیا کراولرها)خزنده های گوگل) در هنگام تلاش برای دسترسی به URL شما با خطا مواجه می شوند؟ ارور 4xx و 5xx چیست؟ریدایرکت 301 چیست؟ آیا امکان دارد صفحات از ایندکس حذف شوند؟متا تگ چیست؟

تاثیر محتوا بر سئو سایت چه قدر است؟RankBrain چیست؟تاثیر Google My Business در سئو سایت چه قدر است؟
how-can-i-find-my-keyword-research
جستجوی کلمات کلیدی

پس از آنکه همه چیز در مورد موتور های جست و جو را دانستید باید مشخص کنید که کدام کلمات کلیدی استراتژیک را در محتوای وبسایت خود هدف قرار دهید و چگونه از این محتوا برای رضایت کاربران و موتورهای جستجو استفاده کنید. همراه ما باشید.

برچسب ها: سئو

دوست دارید به اشتراک بذارید از طریق:

نظرات

  • نوشین نامی
    25 شهریور 1398

    کلمات کلیدی بهتر هستش که چند مرتبه تکرار بشه ؟

    پاسخ
    فراموج
    27 شهریور 1398

    سلام روز بخیر،
    به طور کلی نمیشه تعیین کرد که کلمات کلیدی چند مرتبه تکرار شن بهتره و محتوای تولیدی شما باید برای مخاطب باشه نه برای موتور های جستجو

    پاسخ
  • امیرحسین موسوی
    27 شهریور 1398

    سلام ثبت نقشه و شماره تماس اینا داخل صفحه تماس با ما موثر هستش توی سئو ؟

    پاسخ
    فراموج
    30 شهریور 1398

    سلام روز بخیر،
    بله به صورت مستقیم شاید موثر نباشه اما باعث میشه تا کاربران رابطه بهتری با سایت و کسب و کار شما پیدا کنند . 

    پاسخ
  • نسا احمدی
    3 مهر 1398

    مقاله خوبی بود.

    پاسخ
    فراموج
    6 مهر 1398

    سلام روز بخیر 
    ممنون از شما که وقت گذاشتید. برای دیدن سایر مقالات اینجا کلیک کنید. 

    پاسخ
  • رضا نوری
    20 مهر 1398

    nap رو توی همه صفحات باید بذاریم توی فوتر یا فقط توی یک صفحه ؟

    پاسخ
    فراموج
    21 مهر 1398

    سلام روز بخیر 
    برا قرار دادن NAP یک صفحه داشته باشید و همزمان در فوتر تمام صفحات هم قرار بدین . 

    پاسخ
نظر خود را وارد نمایید