چگونه در سال 2019 یک برند...

how-to-create-a-unique-brand-in-2019

چگونه در سال 2019 یک برند منحصر به فرد ایجاد کنیم؟

دو اصطلاح "برند" و لوگو " معمولا به صورت متقابل استفاده می شوند. اما در واقع لوگو نمادی از یک کسب و کار است و کلیت یک برند نیست. در حقیقت، ایجاد یک لوگو تنها یک قدم کوچک به سمت توسعه یک برند و هویت تجاری آن است.

در دنیایی که میلیون ها و چه بسا میلیارد ها کسب و کار وجود دارند و همگی به دنبال کسب یک نام و نشان برای خود هستند، ساخت و توسعه ی یک برند قوی، عامل مهمی است که کسب و کار ها را از رقیبان خود متمایز می کند.

اگر اولین بار است که در حال توسعه ی برند و هویت تجاری برای مشتری خود هستید و یا اگر دارید این کار را برای کسب و کار خود انجام میدهید، مهم است بدانید که برند چیست و چگونه ساخته می شود. ما در تیم تحریریه فراموج در این مقاله به صورت کاملا جامع شما را در این راه راهنمایی می کنیم.

متاسفانه و برخلاف چیزی که مردم تصور می کنند، برند سازی به راحتی گذاشتن یک نام روی کسب و کار و استفاده از آن در همه جا، نیست.

ریشه ی کلمه ی برند از آنجایی می آید که در قدیم دامداران بر روی دام های خود علامتی را حک می کردند و این عمل brand نام داشت. حالا ایده ی هویت تجاری تکامل یافته و عواملی بیشتر از یک نام یا نماد را در بر می گیرد.

برند شما بخشی اساسی از هویت تجاری شما به عنوان نام یا نوعی از محصولات تولید شده توسط یک کسب و کار خاص، تعریف می شود.

هویت برند چیست؟

به طور کلی هویت یک برند ساخته شده است از ارزش های شما، نحوه ی ارائه محصول و احساسی که می خواهید افراد هنگام تعامل با شما داشته باشند.

در اصل هویت برند شما، ماهیت کسب و کار و تعهد شما به مشتریان است.

همانطور که اس جف می گوید: "برند شما همان چیزی است که مردم در غیابتان در مورد شما می گویند."

محصول شما تا مدت ها پس از اینکه فروش آن انجام می شود نیز روی مشتری اثر می گذارد. برندیگ، فرآیند شکل پذیری این تاثیر است.

نمونه ای از یک هویت برند

وقتی نام کوکا کولا به گوشتان می خورد، احتمالا این لوگوی مشهور را به خاطر می آورید.

Coca-Cola-Logo

شاید هم به فکر خرس قطبی، رنگ قرمز، کمپین به اشتراک گذاشتن یک کوکا یا تصویر های کلاسیک و قدیمی روبان روی قوطی نوشابه بیفتید. دو مورد وجود دارد که هویت برند کوکا کولا را تشکیل می دهد:

  • هویت برند کوکا کولا با یک لوگوی قرمز که متنی درون آن نوشته شده است شروع می شود. رنگ قرمز باعث القای حس اعتماد به نفس در شخصی می شود که در حال نوشیدن نوشابه است، طراحی نوشته ها نیز احساس لذت را منتقل می کنند.برای مثال، قهوه نوشیدنی است که شما صبح ها قبل از کار می نوشید؛ در حالی که کوکا کولا نوشیدنی عصرانه ی شماست، درست زمانی که خسته از کار هستید. این ظاهر برند است.
  • کوکا کولا لوگوی خود را روی بطری های منحصر به فرد چاپ می کند.(هیچ یک از نوشیدنی های دیگر، بطری شبیه به آن ندارند). بدین شکل به مشتریان خود می گوید که از هرگونه تقلید دور هستند و از این طریق اعتبار و اعتماد آنان را جلب می کند.

این همان چیزی است که برند کوکا کولا را می سازد، و البته که فقط لوگوی آن دخیل نیست. در ادامه به توضیح بیشتر می پردازیم.

چرا هویت سازی برند تا این اندازه مهم است؟

همان طور که Purely Branded می گوید: " یک برند در ذهن و قلب مشتریان به وجود می آید و شکل می گیرد." بنابراین هویت برند برای حفظ آینده ی هر کسب و کاری ضروری است.

خب، حالا اگر برند شما هم بیشتر از یک لوگو است، بیایید ببینیم چگونه می شود از برندهای بزرگ مثل کوکا کولا الهام بگیریم و آن ها را در کسب و کار خود رعایت کنیم؟ در ادامه چهار مورد از مولفه های یک برند خوب و دلایل اهمیت آن ها را بررسی می کنیم.

ظاهر کسب و کار شما

صرف نظر از چشم انداز و اهداف کسب و کار، لوگوی برند شما، در واقع ظاهر تجارتتان را نشان می دهد. این لوگو علاوه بر اینکه جالب به نظر می رسد، ارتباطی با هویت برند شما هم دارد.  مردم می گویند که این "تصویر" به معنای "نام شرکت شما" است.

تاثیر تبلیغات

هویت برند الگویی است که شما از آن در تبلیغات خود استفاده می کنید، این تبلیغات می تواند به صورت آنلاین، چاپی و یا در یوتیوب باشد. یک برند به اعتبار نوع کسب و کار و ظاهر آن، به خوبی می تواند روی مشتریان تاثیر بگذارد و هم چنین مشتریان بالقوه را ترغیب به خرید کند.

ماموریت شرکت شما

وقتی هويتي را برای برند خود ایجاد می کنید، به آن كسب و كار چیزی می دهید که به كمك آن به همگان نشان داده شده و به نوبه خود به شرکت شما هدفی می دهد. همه ما می دانیم که شرکت ها ماموریت دارند تا هویت خود را به همگان بشناسانند خوب، اگر شما به برند خود هويت ندهيد نمي توانيد اين گونه ماموريت ها را به درستي انجام دهيد.

جذب مشتری جدید و حفظ افراد موجود

یک هویت تجاری - با ظاهر، اعتماد سازي و هدف - افرادی را جذب می کند که با آنچه برند شما ارائه می دهد موافق هستند. اما وقتی این افراد مشتری مي شوند، همان برند به آن ها نيز هويت مي بخشد. یک محصول خوب باعث جذب مشتری می شود، اما یک برند خوب طرفداران را به خود جذب می کند.

اگر می خواهید كسب و كار شما به یک نام تجاری مشهور و محبوب تبدیل شود، مراحل زیر در ساختن یک هویت تجاری حرفه اي به شما کمک می کند.اين مراحل اگرچه ساده به نظر مي رسند؛ با اين حال اجراي آن ها چندان ساده نخواهد بود.

چگونه می توان هویت برند را ایجاد کرد؟

  1. برای مخاطبان خود ، ارزش و رقابت به وجود آوريد.
  2. آرم و الگویی را برای آن طراحی کنید.
  3. براي تبلیغ و نشان دادن برند خود در رسانه های اجتماعی از يکپارچگي زباني استفاده کنید.
  4. بدانید از چه چیزی بايد پرهيز کنید.
  5. بر روي برند خود نظارت داشته باشيد تا هویت آن حفظ شود.
  1. برای مخاطبان خود ، ارزش و رقابت به وجود آوريد

درست مانند هر جنبه دیگري در شروع یک كسب و كار، اولین قدم برای ایجاد هویت برند، تکمیل تحقیقات بازار است. شما باید پنج آيتم زير را روشن و مشخص کنید.

مخاطبين

بر هيچ كس پوشيده نیست که افراد مختلف، سليقه هاي مختلفی دارند. شما نمی توانید محصولي را كه براي نوجوانان طراحي و توليد مي كنيد، به همان روش برای یک دانشجو هم هدف گذاری کنید. در نظر گرفتن آنچه مخاطبان از كسب و كار شما می خواهند، در توليد هويت یک برند نقش اساسي دارد.

ارزش ها و مزيت رقابتي
چه چیزی باعث می شود كسب و كار شما در صنعت خودتان بی نظیر باشد؟ چه چیزی می توانید به مصرف کنندگان خود پیشنهاد دهید که دیگران نتوانند آن را پیشنهاد دهند؟ دانستن
  مزيت رقابتي و تفاوت هاي شما، برای ایجاد یک برند موفق، ضروری است. در نظر گرفتن رقبا، به شما می آموزد که انجام كدام تکنیک های برندسازی براي شما كاربردي تر است.

ماموریت

اگرچه شما مي دانيد كه كسب و كارتان چه چیزی را ارائه می دهد ، اما بايد حتماً یک ماموریت روشن و مشخص داشته باشید که چشم انداز و اهداف شما را تعريف کند. به عبارت دیگر، هدف كسب و كار خود را بشناسید و در راستاي آن ماموريت سازي كنيد.

شخصیت

حتی اگر لزوماً يك شخص را برندسازی نمی کنید ، به این معنی نیست که نمی توانید برند خود را شخصي سازي كنيد. از طراحي ها ، رنگ ها و تصاویر استفاده کنید تا نشانگر برند شما باشد. سپس این نمونه بصري که شخصی سازی شده است را به نمايش بگذاريد: 

آیا شما مانند Nike اعتماد به نفس بالا و سر و صداهای زیادی داريد؟  یا مثل Givenchy ، حرفه ای و ماهر هستید؟ در هر صورت ، حتماً برند خود را به عنوان راهی برای نشان دادن ويژگي هاي كسب و كار خود توسعه دهید.

تحقیقات ممکن است خسته کننده باشد ، اما هرچه بیشتر در مورد شغل خود بدانید، هویت برند شما قوی تر خواهد شد.

تجزیه و تحلیل SWOT

در نهايت ، تحلیل SWOT را برای درک بهتر برندتان انجام دهيد. توجه به ویژگی های برند به شما کمک می کند تا خصوصیاتی را که می خواهید در برند به تصویر بکشید پیدا کنید. SWOT مخفف عبارات زير است:

نقاط قوت: ویژگی های مثبت كسب و كار شما که مزیت بیشتری نسبت به رقبايتان ایجاد می کند.

نقاط ضعف: خصوصیاتی که به ضرر کسب و کار شما است.

فرصت ها: تغییر و روند در صنعت شما که فرصت هایی را برای كسب و كارتان ایجاد می کند.

تهدیدها: عناصر موجود در محیط یا صنعت که ممکن است مشکلاتی را برای كسب و كار شما ایجاد کند.

SWOT

2. طراحی یک آرم و الگو برای برند

هنگامی که به طور کامل روی کسب و کار خود شناخت پیدا کردید، زمان آن رسیده است که برند خود را بیافرینید. به قول پل رند، طراح گرافیک : "طراحی، سفیر خاموش برند شماست". در ادامه آنچه که باید بدانید را برای شما بازگو می کنیم:

لوگو

اگرچه لوگو کلیت هویت برند نیست، اما عنصری اساسی در فرآیند برندسازی است و گویی قابل تشخیص ترین قسمت از نام تجاری شماست. از همه وب سایت ها گرفته تا کارت ویزیت و تبلیغات آنلاین شما با این لوگو درمی آمیزد. به استفاده از لوگو و کاربرد آن در مجموعه ی زیر دقت کنید، بیاید ویژگی های آن را با هم بررسی کنیم:

imagen-corporativa

فرم های قابل توجه

اگرچه نشان تجاری شما برای برندسازی ضروری است، اما تنها عنصر تقویت هویت برند نیست. محصول شما، بسته بندی و یا روشی که خدمات خود را ارائه می دهید، همگی نقشی در هویت برند شما دارند. ارائه ی برند در قالب های بصری به شما کمک می کند تا انسجام را در کسب و کار و حس آشنایی را در مشتریان ایجاد کنید. برای مثال خط های خمیده و طلایی مک دونالد را در نظر بگیرید. برای خلق نمادین "M" از فرم جالبی استفاده کرده اند که اکنون در سراسر جهان قابل تشخیص است.

رنگ و نوع

یک پالت رنگ راهی برای تقویت برند شما است. رنگ ها این تنوع را در اختیار شما قرار می دهند تا بتوانید در عین وفاداری به هویت، طرح های منحصر به فردی را برای کسب و کار خود خلق کنید.

در صورت عدم استفاده صحیح، طراحی رنگ و متن می تواند یک شمشیر دو لبه باشد. اگرچه طراحی  به صورت "ترکیب و مطابقت" این روزها رواج پیدا کرده است، اما این بدان معنی نیست که ترکیب کردن فونت ها لزوماً ایده خوبی برای کسب و کار شماست. در لوگوی خود، در وب سایت و هر سندی که کسب و کار شما ایجاد می کند (چاپی و دیجیتالی)، باید از تایپوگرافی استفاده مداوم داشته باشید. اگر به وب سایت نایک و تبلیغات آن نگاهی بیندازید، می بینید که همه جا همان سبک و نوع را حفظ کرده است.

قالب ها

شما به صورت روزانه ایمیل، نامه یا کارت ویزیت را برای مشتریان بالقوه خود ارسال می کنید. ایجاد قالب (حتی برای جزئیات مثل امضاهای ایمیل) باعث می شود تا کسب وکار و نگاه شما یکپارچه تر، معتبرتر و حرفه ای تر به نظر برسد.

ثبات

همانطور که پیش تر گفتیم، سازگاری همان چیزی است که می تواند هویت یک برند را خلق و یا نابود کند. از الگوهای فوق الذکر استفاده کنید و گزینه های طراحی برند را در همه زمینه های کسب و کار خود در نظر بگیرید تا یک هویت هماهنگ در برند ایجاد کنید.

انعطاف پذیری

ثبات بسیار مهم است، اما انعطاف پذیری نیز در جامعه ای که همیشه در حال تغییر و به دنبال بهترین چیز است، بسیار اهمیت دارد. انعطاف پذیری اجازه می دهد تا در کمپین های تبلیغاتی و ارائه ها، با انجام برخی تغییرات و خلاقیت بتوانید در مخاطبان خود علاقه ایجاد کنید. نکته اصلی، حفظ کلیت برند شماست (به عنوان مثال، طراحی کارت ویزیت خود و هیچ چیز دیگری را تغییر ندهید).

خلق دستورالعمل

یكی از مؤثرترین راه ها برای اطمینان از رعایت اصول كسب وكار در طراحی برند، ایجاد مجموعه ای از دستورالعمل ها برای برند است كه همه كارها و نكات را مستند می كند. اسکایپ برندی است که کار شگفت انگیزی انجام داده و یک راهنمای برند واضح و منسجم خلق کرده است که هر کسی می تواند از آن پیروی کند. این یکی از راه های توانمند سازی مشتریان و کمک گرفتن از آن ها برای اشتراک گذاری برند شما می باشد.

 

3. براي تبلیغ و نشان دادن برند خود در رسانه های اجتماعی از يکپارچگي زباني استفاده کنید.

اکنون که برند خود را در کسب وکار خود خلق کرده اید و تمام اقدامات لازم برای توسعه آن را انجام داده اید، آماده ارائه ی برند در جامعه هستید.

و یکی از موفق ترین راه های تحقق این امر این است که برند شما تهیه محتوای با کیفیت داشته باشد. در کتاب الکترونیکی HubSpot Branding in the Inbound Age ، پاتریک شی می نویسد: "به هر حال ، محتوای شما همان برند شما به صورت آنلاین است. فروشگاه، بخش بازاریاب ، داستان شما و هر مطلبی که منتشر می کنید به نوعی بازتاب از برند شماست. بنابراین،  محتوای عالی = برند عالی؛ محتوای خسته کننده =  برند خسته کننده. "

زبان

از زبانی استفاده کنید که با شخصیت برند شما مطابقت داشته باشد. اگر برند شما سطح بالایی دارد، از زبان حرفه ای استفاده کنید. اگر برند شما چندان مدرنیته نیست، بیشتر زبان مکالمه محور داشته باشید. زبانی که شما از آن برای ارائه یک برند انتخاب می کنید، در کل کسب و کار یکپارچه خواهد شد، بنابراین مهم است که لحن، گفتار و زبان انتخابی خود به گونه ای انتخاب کنید تا با شخصیت برند شما مطابقت داشته باشد.

ارتباط و احساسات

مردم عاشق داستان ها هستند. اگر بخواهیم دقیق تر بگوئیم مردم عاشق داستان هایی هستند که آنها را به شوق و هیجان می اندازد (از نظر عاطفی و احساسی). یک برند قوی می تواند ارتباط عاطفی با مشتریان برقرار کند و پایه و اساس محکمی برای ایجاد رابطه پایدار بین برند و مشتریان باشد باشد.

تبلیغات

طراحی تبلیغات، چه سنتی و چه دیجیتال، کارآمدترین روش برای معرفی برند شما به جهان و راهی برای ارائه ی پیام برند به مخاطبان کسب و کار شما است.

رسانه های اجتماعی

cocacola-fcebook

راه عالی دیگر برای برقراری ارتباط با مصرف کنندگان، رسانه های اجتماعی هستند. در اینترنت هزاران برنامه و پلتفرم اجتماعی برای انتشار و نمایش محتوای برند شما وجود دارد. نگاهی به صفحه ی کوکا کولا در فیسبوک و خلاقیت آن در عکس ها و تایپوگرافی داشته باشیم .

رسانه اجتماعی در ارتباط با مشتریان و ایجاد علاقه در آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر در یک توئیت یا پست فیسبوک یا اینستاگرام، اسمی از کسب و کار شما برده شده و یا شخصی شکایتی را مطرح کرده است، مطمئناً پاسخگویی کارآمد به مشتریان، اعتبار خوبی به برند شما می بخشد.

4. بدانید از چه چیزی بايد پرهيز کنید.

شما می توانید تمام مراحل ایجاد یک هویت قوی در برند را دنبال کنید، اما اگر در انجام هر یک از اقدامات زیر اشتباهی انجام دهید، ممکن است برند شما با خطر روبرو شده و یا شکست بخورد.

به مشتریان خود پیامهای گیج کننده ندهید.

آنچه را می خواهید بگویید بدانید و از زبان و تصاویر مناسب برای گفتن آن استفاده کنید. اگر مطلبی برای شما منطقی به نظر می رسد، به این معنا نیست که برای مشتریان نیز منطقی خواهد بود.

 

از رقبای خود کپی نکنید.

کسب و کار شما حتما رقیبانی دارد که کالا هایی مشابه شما دارند یا خدماتی مثل شما ارائه می دهند. ممکن است بخواهید عینا رفتار آن ها را انجام دهید، اما باید بدانید که این رویه جوابگو نیست. آنچه که رقبا انجام می دهند را در نظر بگیرید و با استفاده از خلاقیت خود، یک مزیت رقابتی و ویژگی منحصر به فرد ایجاد کنید.

ثبات بین رفتار آنلاین و آفلاین را از دست ندهید

ممکن است محتوای چاپی شما کمی متفاوت از حضور آنلاین شما باشد، اما رنگ، نوع ، موضوع و پیام شما باید همگام باشد.

5.  بر روي برند خود نظارت داشته باشيد تا هویت آن حفظ شود.

بدون نظارت و بررسی نتایج و عملکرد، نمی توان از درستی و کارآمدی رفتار های خود اطمینان حاصل کنید. از Google Analytics، نظرسنجی ها، نظرات، رسانه های اجتماعی و ... استفاده کنید تا بر برند خود نظارت داشته باشید و از نحوه تعامل افراد با کسب و کارتان مطلع شوید. با انجام این کار می توانید در صورت نیاز تغییراتی در برند خود اعمال کنید و یا آن را اصلاح کنید.

کلام آخر

اگرچه خلق یک برند به یاد ماندنی نیاز به استفاده مداوم از تایپوگرافی، رنگ ها، تصاویر و زبان مناسب دارد، اما ارزش این سختی را دارد. هنگامی که مشتریان بلافاصله با دیدن برند شما، محصولات و خدماتتان را به خاطر می آورند، شما به بیش از یک نام و نماد تبدیل می شوید.

مقالات مرتبط

نکاتی برای توسعه دیجیتال مارکتینگ
نکاتی برای توسعه دیجیتال مارکتینگ

آیا تازه کسب و کار خودتان را شروع کردید؟ یا چند سالی هست که کسب و کار خود را اداره می کنید اما هنوز در زمینه دیجیتال مارکتینگ موفق نبوده اید. گذشته ها گذشته مهم نیست تازه کسب و کار خود را شروع کرده باشید و یا چند سال از کسب و کارتان گذشته باشد، حالا وقت آن رسیده تا با پیروی از چند نکته ساده کسب و کار خود را رونق ببخشید. همراه ما باشید...

جدیدترین آپدیت الگوریتم گوگل [آپدیت آگوست]
جدیدترین آپدیت الگوریتم گوگل [آپدیت آگوست]

در این مقاله از آخرین آپدیت های الگوریتم گوگل در ماه آگوست براتون بیشتر میگیم.تمرکز بر روی ارزش محتوایی را درک می کنیم.به توصیه گوگل از خودمون سوالات تخصصی میپرسیم و در آخر با مفهوم E-A-T آشنا می شویم و درک می کنیم که E-A-T چیست؟ پس با فراموج بهترین شرکت طراحی سایت و سئو همراه باشید

How-To-Be-A-Website-Designer
چگونه یک طراح سایت موفق شویم !!

اگر در مورد مراحل ابتدایی قدم گذاشتن به دنیای طراحی سایت میدانید این مقاله می تواند کمک بسیاری برای شما باشید که با استفاده از آن قدم های بعدی ورود به دنیای طراحان سایت را بردارید. همراه ما باشید...

دوست دارید به اشتراک بذارید از طریق:

نظرات

  • پرهام نمازی
    7 مهر 1398

    برای طراحی لوگو جایی و سایتی هست که بتونم ازش کمک بگیرم ؟

    پاسخ
    فراموج
    8 مهر 1398

    سلام روز بخیر
    برای طراحی لوگو سایت های فراوانی وجود دارند . شرکت فراموج هم این خدمات رو ارائه میده که میتونین با مراجعه به صفحه تماس با ما با ما در ارتباط باشید. 

    پاسخ
  • جواد بهمنی
    9 مهر 1398

    سلام به شما این قالبه هایی که گفتین رو باید برای همه خدماتمون یکسان باشه یا میتونه متفاوت بشه ؟

    پاسخ
    فراموج
    10 مهر 1398

    سلام روز بخیر
    قالب های ذکر شده برای خدمات شما بهتر هست که یه تم رنگی مشخص داشته باشه که نشون دهنده رنگ سازمانی شما خواهد بود.   

    پاسخ
  • علیرضا
    10 مهر 1398

    ما یه لوگویی داریم که میخواییم کلا تغییرش بدیم این کار بد نیست و ایا اینکه لوگومون رو بروز کنیم یا اینکه تغییرات کوچیکی بدیم چه مزایا و ضرر هایی داره؟

    پاسخ
    فراموج
    13 مهر 1398

    سلام روز بخیر
    پیشنهاد ما به شما اینه که تا جایی که امکان داره از تغییر دادن لوگو خود داری کنین . و سعی داشته باشین که لوگوتونو به روز کنین. 

    پاسخ
  • شایان علایی
    16 مهر 1398

    سلام برای برند سازی توی اینستاگرام چطور میتونیم اقدام کنیم ؟ راهی هست که بشه انجام داد ؟

    پاسخ
    فراموج
    20 مهر 1398

    سلام روز بخیر

    شما باید ابتدا به تولید محتوای خوب و با کیفیت بپردازید بعد به صورت خودکار و با تبلیغات کاربران مرتبط با حوزه شما با شما آشنا خواهند شد . 

    پاسخ
  • javad babaee
    28 مهر 1398

    اینکه میگین از رقبا کپی نکنیم یعنی محتوامون شبیه اونا نباشه یا اینکه شعارمون و ... ؟

    پاسخ
    فراموج
    30 مهر 1398

    سلام روز بخیر
    به صورت کلی باید تولید محتوا، شعار و ... متفاوت از رقیباتون باشه و هیچ چیز کپی ای نداشته باشید . چرا که اگر کپی باشه گوگل اون ها رو به عنوان منبع اصلی شناخته و رتبه ای به شما نخواهد داد. 

    پاسخ
  • صحرا مهدی نژاد
    5 آذر 1398

    سلام برای ایجاد برند اورنس شما کدوم یکی از سوشال ها رو پیشنهاد میدین؟

    پاسخ
    فراموج
    7 آذر 1398

    سلام روز بخیر
    برای این کار شما باید ببینید که در چه زمینه ای فعالیت میکنید، جامعه هدف شما در کدام سوشال ها حضور پر رنگ تری دارند و ... . به صورت کلی نمیتوان نظر قطعی در این باره داد. 

    پاسخ
نظر خود را وارد نمایید