استراکچرد دیتا: چرا استرا...

استراکچرد دیتا ها(اسکیماها) کدهایی هستند که به موتورهای جست و جو کمک می کنند که سایت شما را بهتر درک کنند. به طور مثال گوگل متوجه می شود که این صفحه شما دارای محصول است یا مقاله در آن نوشته شده است.

استراکچرد دیتا چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

 اگر شما اهل فضای فناوری اطلاعات (IT)باشید باید درباره داده های ساخت یافته (Structured data) شنیده باشید، اما سوالی که ممکنه پیش بیاد اینه که این اصطلاح دقیقا چیه؟ استراکچرد دیتا چه کاری میکنه؟ همچنین چه ارتباطی با علم سئو داره؟

اسکیماها به موتورهای جست و جو کمک می کنند که محتوای صفحه شما را بهتر درک کنند و علاوه بر این اسکیماها باعث ویژگی های خاصی می شوند تا صفحه شما در نتایج جستجوی گوگل بهتر ظاهر شوند. این ویژگی ها عبارتند از:

ـ داستان های منتخب

ـ ستاره های بررسی

ـ جعبه های جستجو

ـ دستورالعمل ها

به یاد داشته باشید که به کمک داده های ساختاری میتوان به ریچ اسنیپت رسید. اما این کار تضمین شده نیست. انواع دیگر ریچ اسنیپت در آینده برای رشد داده های ساختاری ارائه خواهد شد.

تاثیر استراکچرد دیتا بر رتبه سئو

کوتاه ترین و ساده ترین تعریف برای Structured data یعنی بالابردن شانس نمایش در نتایج موتورهای جستجو. در اصل کد های استراکچرد دیتا یعنی جوری که گوگل سایت ما رو میبینه. اما به عنوان یک اصطلاح همگانی در علم وب، یعنی هر داده سازماندهی شده. برای مثال فرض کنید شما هزاران پیام درباره ملاقات با اشخاص مختلف و تاریخ و زمان ملاقات با آنها را در موبایلتان دارید. اگر شما اطلاعات این پیام ها رو در یک جدول با سطرها و ستون ها دسته بندی و مرتب کنید در واقع شما داده های خودتون رو سازمان یافته کردید، این دقیقا همون کاریه که structured data روی وب سایت ها انجام میده.

 

مکان

ساعت

روز

ملاقات با

کافی شاپ

3عصر

جمعه

آقای جوادی

اداره

10صبح

شنبه

خانم جوان

 

استراکچرد دیتا در علم وب در واقع یک کد ساختاری با فرمت خاص است و طوری نوشته میشود که موتورهای جستجو آن را بفهمند، بخوانند و از آنها برای نمایش نتایج جستجو با یک روش خاص استفاده کنند. اگر بخواهیم یه مثال نزدیک به این موضوع بزنیم میتونیم بگیم که تصور کنید شما یه وب سایت آشپزی با صدها رسپی و دستور پخت دارین. اگر در یک صفحه از آن استراکچرد دیتا رو اضافه کنین نتایج موتورهای جستجو راجع به محتوای نشان داده شده تغییر خواهد کرد و روند بهتری خواهد داشت. مثلا شما میتونید بدون ورود به سایت و با خوندن خلاصه ای از محتوا که نمایش داده می شود ببینید چقدر طول میکشه که بهترین مرغ دنیا رو درست کنین و یا حتی بفهمین این غذا از چند کالری تشکیل شده. پس فراموش نکنین برای اخذ رتبه بالا در سئو به structured data نیاز دارین.

 

تصور کنید یک خزنده موتور های جستجو هستید که می خواهید یک مقاله 1000 کلمه ای را درمورد نحوه پختن کیک بررسی کنید. چگونه نویسنده را شناسایی می کنید؟ یا چگونه طرز تهیه مواد اولیه و کارهایی که باید انجام شود را پیدا می کنید؟ این، همان جایی است که ساختار نشانه گذاری یا اسکیما (Schema Markup) صورت می گیرد. این روش به شما اجازه می دهد تا مطالبتان را برای موتورهای جستجو دسته بندی بکنید.

اسکیما روشی است که شما به کمک آن می توانید محتوای خود را برای موتورهای جستجو سازماندهی کنید تا موتورهای جستجو درک بهتری از صفحه شما داشته باشند. این کدها، ساختار مشخصی را برای داده های شما فراهم می کنند؛ به همین دلیل است که به آن ها «داده های ساختاری» گفته می شود. عمل ساختاردهی به داده های شما با عنوان نشانه گذاری یا (Markup) شناخته می شود زیرا شما محتوای خود را با کدهای سازمان یافته مشخص کرده اید.

استراکچرد دیتا یا همان داده های ساختار یافته یک کد است که انواع مختلفی دارد که برای کتابها، مقالات، فیلم ها و محصولات فروشگاه های آنلاین و ... تعریف میشود و برای همه اینها جزئیات بیشتری در قسمت جستجو اضافه میکند.

در اصل structured data به تکمیل نوعی از برچسب گذاری ها روی صفحه وب برای ارائه جزئیات بیشتر درباره محتوای صفحه برمیگردد که البته کار موتور های جستجو رو بهبود میده.

اما نکته قابل توجه اینه که متاسفانه هیچ ضمانتی وجود نداره که گوگل بهترین نتایج سایت شما رو گردآوری کنه. حتی اگه structured data پیاده سازی کرده باشین. پس همه اون کاری که شما میتونین انجام بدین اینه که structured data رو اضافه کنین و امیدوار باشید که گوگل انتخابتون کنه.

 

با structured data چکار میتونین بکنین؟

تاثیر استراکچرد دیتا بر رتبه سئو

با استراکچرد دیتا شما میتونین با موتورهای جستجو صحبت کنین. به مثال خوشمزه آشپزی و رسپی ها برمیگردیم. شما میتونین به موتورهای جستجو بگین کدام مواد غذایی در دستورغذا وجود دارد و میتوانید مدت آماده سازی را بهش بگین. همچنین میتونین بگین این بشقاب از چند کالری تشکیل شده.گوگل میتونه همه ی این اطلاعات رو فورا بفهمه و تصمیم بگیره اونا رو تو نتایج جستجو نشون بده.

پس استراکچرد دیتا این توانایی رو به ما میده که جزئیات اطلاعات یه صفحه از سایتمون رو به گوگل بدیم (طوری که متوجه بشه چی داریم میگیم و صفحه مورد نظر چع نوع صفحه ای است ، یعنی به گوگل میگیم که مثلا این صفحه مقاله است یا ...) بعد از اون گوگل هم میتونه از اینها برای ایجاد نتایج قابل اطمینان جستجو استفاده کنه که مخاطبان این نتایج رو خیلی دوست دارن!

  

انواع فرمت های structured data :

Micro Data

JSON-LD

Micro Format

RDFa

وب سایت های زیر دارای تمامی نمونه کد های استراکچر دیتا می باشد که می تونید از این کدها استفاده کنید.

Schema.org

Microformts.org

JSON-LD : یکی از اسکیماهای محبوب گوگل است که موتور جست و جوی Bing نیز از آن پشتیبانی می کند. برای مشاهده لیست کامل هزاران اسکیمای موجود، به سایت Schema.org مراجعه کنید. بعد از اینکه داده های ساختار یافته مناسب را برای صفحه وب خود اجرا کردید؛ می توانید اسکیمای خود را با ابزار تست داده های ساختاری گوگل تست کنید.

 

Schema.org چیه؟

موتوره جستجوی گوگل پروژه بزرگی به نام Schema.org توسعه دادن، در این سایت شما میتونین همه برچسب های استراکچرد دیتا که توسط موتورهای جستجو ساپورت

میشه رو پیدا کنین، این موضوع Schema.org رو به یه کلکسیون بزرگ از کدهای استراکچرد دیتا تبدیل کرده است. Schema.org رایج ترین روش برای نشانه گذاری استراکچرد دیتا برای اهداف جستجوگر هاست.

 

شما میتونین Schema.org رو برای پیدا کردن برچسب های مورد نیاز یک صفحه خاص سایتتون استفاده کنین، مثلا اگر شما یه سایت برای فروختن تی شرت داشته باشین؛ شما در وب سایت خود رنگ ها و سایزهای مختلفی رو پیشنهاد میدین پس باید از کدهای قسمت http://schema.org/Product  استقاده کنید زیرا این قسمت به گوگل میگه که شما دارای محصول در سایت خود می باشید. در Schema.org شما میتونین نمونه کد ها رو کپی کنین و بعد با نیازهای سایتتون تطبیق بدین و مورد استفاده قرار بدین.

 

JSON-LD چیه؟

JSON-LD یکی از برچسب های Schema.org ست. بر اساس گفته سایت یوآست توصیه میشه همیشه از JSON-LD استفاده کنید چون در سئو سایت شما بیشتر از فرمت های دیگر تاثیر گذار است. پس سعی کنید که همیشه از کدهای Json-LD استفاده کنید زیرا گوگل به این مدل اهمیت بیشتری می دهد.

 

چرا structured data در سئو مهمه؟

تاثیر استراکچرد دیتا بر رتبه سئو

structured data و سئو مکمل هم دیگه هستن چون همونطور که گفتیم باعث میشه گوگل بتونه صفحات وب سایت ما رو بخونه و متوجه بشه که سایت ما درباره چیه. وقتی شما یه وب سایت میسازید برای موتورهای جستجو سخته که محتوای خاص وب سایتو درک کنه، گوگل برای اینکه بدونه صفحات وب سایت ما درباره چیه نیاز به کدهای استراکچر دیتا داره. پس واضحه که بدون استراکچرد دیتا صفحات سایت ما به گوگل معرفی نخواهد شد.

علاوه بر اینها یکی از مدل های استراکچرد دیتا به مخاطبان سایت شما این اجازه رو میده که قبل بازدید وب سایت بتونن ارزش سایت شما از نظر کاربران که در قسمت صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده میشه رو ببینند.(عکس قسمت مثال سایت آشپزی رو یادتون میاد؟)

همونطوری که دیدیم structured data میتونه نتایج خوبی رو در اختیار مخاطب قرار بده مثلا میتونه اطلاعات خیلی مفیدی درباره محصولات یا خدمات یک شرکت ارائه دهد.

سخنان پایانی برای موفقیت اسکیما ها:

ـ شما می توانید از اسکیماهای مختلفی در صفحه وب خود استفاده کنید. اگر شما از یک الگو در صفحه خود استفاده می کنید؛ (مثل یک محصول خاص) و می خواهید محصول دیگری را در صفحه تان معرفی کنید؛ باید آن محصول را نیز نشانه گذاری کنید.

ـ محتواهایی را که برای کاربران قابل رویت نیست را نشانه گذاری نکنید و از راهنمایی های گوگل پیروی کنید. برای مثال، اگر شما می خواهید داده های ساختاری را به یک صفحه اضافه کنید؛ حتما مطمئن شوید که در صفحه وب شما قابل مشاهده باشند.

ـ اگر صفحات کپی داشته باشید؛ گوگل از شما می خواهد تا هر دو صفحه را با داده های ساختاری نشانه گذاری کنید.

ـ برای صفحه وب ساختار یافته خود محتواهای اورجینال و به روز رسانی شده (در صورت امکان)، تهیه کنید.

ـ نشانه گذاری های ساختاری، باید یک بازتاب دقیق از صفحه شما ارائه دهند.

ـ سعی کنید از اسکیماهای بسیار خاص برای محتوای خود استفاده بکنید.

ـ بررسی های نشانه گذاری، نباید با عنوان کسب و کار نوشته شوند. بلکه باید بررسی های واقعی از مشتریان واقعی بدون پرداخت هزینه باشند.

پیاده سازی کد های استراکچرد دیتا کار ساده ای نمی باشد از این رو پیشنهاد می کنیم که حتما این کار به یک شرکت طراحی سایت و سئو بسپارید تا مشکلی برای سایت شما پیش نیاید.

 

مقالات مرتبط

آموزش نکاتی برای بهبود سئو داخلی
سئو داخلی چیست - on-page seo [قسمت دوم]

تاثیر h1 در سئو داخلی-نحوه درست نوشتن عنوان و توضیحات متا مناسب برای بهبود سئو داخلی- آموزش نحوه ی صحیح نوشتن آدرس صفحات برای سئو داخلی-استفاده از ریدایرکت ها به صورت صحیح

آموزش سئو تکنیکال: کدهای وب سایت در سئو تاثیر زیادی دارند. کدهای html، css و javascript  می توانندسئو سایت شما را بهبود بخشند. minify کردن کدها نیز از عوامل مهم در سئو تکنیکال می باشد و ...
تاثیر کدهای وب سایت در سئو

آموزش سئو تکنیکال: کدهای وب سایت در سئو تاثیر زیادی دارند. کدهای html، css و javascript می توانندسئو سایت شما را بهبود بخشند. minify کردن کدها نیز از عوامل مهم در سئو تکنیکال می باشد و ...

برچسب ها:

دوست دارید به اشتراک بذارید از طریق:

نظرات

  • paria mohammdi
    18 آبان 1398

    سلام سایتی هست که از این کدها استفاده کرده باشه و ما به عنوان نمونه ببینیم ؟

    پاسخ
    فراموج
    19 آبان 1398

    سلام روز بخیر 
    بله سایت های زیادی هستن که از کد های اسکیما استفاده کرده باشند . شما اگر کلمه سئو رو توی گوگل سرچ کنید برخی از این کدهارو خواهید دید . 

    پاسخ
نظر خود را وارد نمایید